Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Az öt világvallás egy-egy magyarországi hittudósát arról kérdeztük szerkesztőségünkben, vajon miként látják magukat, egymást, hogyan képzelik el vallásuk jövőjét. Meghívásunkat Jakab György tanár (iszlám), Oberlander Báruch rabbi (judaizmus), Szilágyi Róbert utazótanító (buddhizmus), Tomka Miklós szociológus (kereszténység) és Tóth-Soma László vallásfilozófus (hinduizmus) fogadta el.
Európa mindig megpróbált jelen lenni más kultúrákban, az utóbbi évtizedekben azonban fordult a kocka, más kultúrák, vallások jelentek meg az európaiban. Gomba módra épülnek a mecsetek Nyugaton, nagyvárosokban Krisna-tudatúak tartják felvonulásaikat, buddhisták sztúpáival ismerkednek az érdeklődök. Mindeközben az Európában korábban is honos kereszténység óriásplakátokon igyekszik felhívni magára a figyelmet, s egyre több zsinagógában elevenednek meg újra a zsidó vallási hagyományok.
Hány követője van e világvallásoknak Magyarországon?
Oberlander Báruch: - A vészkorszak nemcsak a zsidó népre mért csapást, hanem a vallására is. S akik túlélték a háborút, azok közül sokan nem tértek vissza, a maradék maradékának egy része pedig az ötvenhatos események idején távozott. A zsidó vallástól való eltávolodás a rendszerváltással ért véget, amelyet fellángolás követett, majd a törvényszerű ülepedés. A vallásgyakorlók száma ma, ha lassabban is, de ismét növekszik. A zsidó valláshoz valamilyen szinten - születés, házasság, érdeklődés - sok tízezren kötődnek. A templomba járók száma ennél alacsonyabb.
Tóth-Soma László: - Bár úgy tartják, hogy a hinduizmus nem misszionál, mégis számos irányzata foglalkozik hitterjesztéssel. Így jelentek meg Magyarországon a hinduizmus bengáli Visnu-hívő ágának képviselői is úgy húsz-huszonöt éve, akiket - mint jómagamat is - Krisna-hívőkként ismert meg a nyugati társadalom. Szoros követőinek száma hét-kilencezer, de a tágabb értelemben vett hívők huszonöt-harmincezren vannak hazánkban.
Szilágyi Róbert: - A buddhista tanítások a nyolcvanas évek vége óta ismerhetőek meg Magyarországon, s néhány ezren fogadták el őket. Nem gondoljuk, hogy Nyugat valaha is buddhistává válik, ám azt tapasztaljuk, hogy akik követik a tanításainkat, azok általában komolyan csinálják.
Jakab György: - Az iszlám a honfoglalás óta jelen van hazánkban, a modern korban működését a törvény 1916 óta teszi lehetővé. Követői nálunk ma 18 ezren lehetnek, közülük három-négyezer a magyar állampolgár.
Tomka Miklós: - A világvallások megjelenése ellenére Magyarország keresztény ország, ami nem elhatárolódás, hanem önértelmezés. Más vallások követőinek száma ugyanis elenyésző a keresztényekhez képest. S hogy szavaimat számokkal is alátámasszam: valamilyen formában hét-nyolc millióan vallják kereszténynek magukat, míg a többi vallás gyakorlóinak száma együttesen sem éri el a százezret.
A judaizmust hagyományai miatt szintén a világvallások közé soroljuk, ám létszáma a többinek csak töredéke.
Oberlander Báruch: - Ennek az az oka, hogy a judaizmus nem keresi a betérőket, tagjainak döntő többsége zsidónak született. Ettől függetlenül van lehetőség a vallásunk felvételére, ám alaposan megvizsgáljuk, mennyire őszinte a szándék.
{p}
Miért érdeklődik a nyugati ember a világvallások iránt?
Tomka Miklós: - Hagyományainak elvesztése miatt. A falusi közösségek felbomlófélben vannak, lakói hirtelen a posztmodernbe léptek. Megrázza őket, hogy az eddigi szokások nem működnek, ezért újakat keresnek.
Mi az, ami a vallásokat több mint ezer éven keresztül megtartotta?
Oberlander Báruch: - A judaizmust az írások s a bennük foglalt tanítások továbbadása tartja fenn nemzedékről nemzedékre. A továbbadáson a családon belüli hagyományozást is értem.
Tóth-Soma László: - A keleti vallásoknak általában, s így a hinduizmusnak is, az írások mellett a tanítványi láncolat a legfontosabb megtartó ereje. Különböző iskolák sok mindent különféleképpen láthatnak, de az alapvető teológiai elvekben egyetértenek. Ha valamelyik csoport lényegesen eltér ezektől a tanításoktól, azt a nagy közösség akár ki is vetheti magából. Maga a hinduizmus több irányzat gyűjtőfogalma, s néha nagyon nehéz áttekinteni kapcsolatukat, mégis egy egységes eszmerendszer, amely köré valamennyien csoportosulnak.
Szilágyi Róbert: - A tanítványi láncolat talán a buddhizmusban a legfontosabb. A gyémánt út tanítása például elveszne, ha valamilyen ok miatt a láncolat megszakadna, míg más, egyszerűbb tanításaink az írások alapján is továbbadhatóak lennének.
Jakab György: - Az iszlám fennmaradásában a Korán mellett legfontosabb szerepe a napi ötszöri imának s a tanítások továbbadásának van, amelynek módszerére még a próféta tanított bennünket.
Tomka Miklós: - A Biblia és a hagyományok mellett a kereszténységet a Krisztus életére és váltsághalálára való folyamatos emlékezés tartotta meg.
Hitük forrásaként valamennyien említették az írásokat, amelyek az ókor emberének minden kérdésére választ adtak, olyasmire is, mint például a világ keletkezése. A természettudomány azonban manapság sok mindent másképp lát, mint az írások. Hogyan oldható fel az ellentmondás?
Szilágyi Róbert: - A buddhizmus soha nem állt ellentétben a tudományokkal, sőt, minél többet tudnak a természettudósok, például a kvantumfizikáról, annál inkább igazolódnak Buddha tanításai. Egy buddhista egyébként, éppen Buddha útmutatásának megfelelően, nem fogadja el a tanításokat anélkül, hogy meg ne vizsgálta volna az igazságukat. Ami viszont ennél fontosabb: az emberek tudata 2500 évvel ezelőtt is ugyanolyan volt, mint manapság. Szeretnének boldogok lenni s elkerülni a szenvedést. A buddhizmus elsősorban ezekről ad útmutatást.
Tóth-Soma László: - Anélkül, hogy lebecsülném a természettudósok ismereteit, ne hamarkodjuk el, kinek adunk igazat. Néhány nemzedékkel ezelőtt még sokuk másképp gondolkodott, mint manapság. Ki tudja, miként fognak vélekedni újabb nemzedékek múlva.
Tomka Miklós: - Az elmúlt háromszáz évben megszűnt a dolgok magától értetődő volta. Ugyanannak a jelenségnek sokféle értelmezése adódik. A természettudomány és a kereszténység többször is ütközött, ám ez a korszak elmúlt. A vallásnak ugyanis nem feladata, hogy szakmai kérdésekre válaszoljon, azt a természettudósokra hagyjuk. Sokkal fontosabbak a boldogságról, a fájdalomról, az elmúlásról, az örökkévalóságról szóló tanítások, ahogy buddhista kollégám is említette.
A fundamentalista nézeteket valló hittudósok ezt másképp látják.
Tomka Miklós: - Valóban, ám a kereszténységen belül kisebbségbe szorultak. A kereszténység már túljutott azon a krízisen, amit a modernizáció hozott - ellentétben a hinduizmussal és az iszlámmal. Követőiknek ezen még át kell esniük.
{p}
S ahogy krízist okozott a kereszténységben, azt fog okozni ezekben a vallásokban is?
Tomka Miklós: - Valószínűleg igen.
Tóth-Soma László: - Bármennyire is szeretném, nem mondhatom, hogy nincs igazság Tomka Miklós szavaiban. A nyugati modernizáció néhány évtizede megérintette Indiát, a hinduk kezdik felejteni vallásukat, ami viszont egy részüket radikalizálta.
Jakab György: - A világ kétszáz államából hatvanban többségben vannak a muszlimok, s jelentős részük vallásgyakorló, még az olyan szekuláris államban is, mint Törökország. A közép-afrikai Maliban a vallás például olyannyira átitatja a hétköznapokat, hogy még a buszok indulását is az imához kötik. Nem hinném tehát, hogy az iszlám válság előtt áll, jövőképünk bizakodó, a vallás követőinek száma nemcsak Magyarországon gyarapszik, hanem az egész világon. Hitem szerint nagy dolgok, Jézus visszatérése előtt állunk, még ha ennek pontos idejét nem is tudjuk megmondani.
S hogyan viszonyul a modernizmushoz a judaizmus? Mennyire változnak a zsidó szokások?
Oberlander Báruch: - A judaizmusban a tanuláson van a hangsúly. Éppen ezért a zsidó vallás legnagyobb ellenfele nem a felvilágosodás vagy éppen a természettudomány, hanem a tudatlanság. Ha valaki nem akarja követni az ősei hitét, azt tiszteletben tartjuk, de azt szeretnénk, ha tudná az illető, hogy mit utasít el. A modernizálódott, neológ irányzat is közeledik az autentikus vallásgyakorláshoz. Egyre több zsinagógában szüntetik meg az orgonát mint a szombati zsidó liturgiától idegen hangszert, vagy hagyják el a reverendát, amelynek viselete eredetileg szintén nem tartozott a szokásaink közé.
Az évezredek során gyakran estek egymásnak a különböző vallások tagjai, manapság viszont mintha inkább együttműködnének.
Tóth-Soma László: - Ennek talán az az oka, hogy egyre égetőbbek a szociális kérdések, függetlenül attól, ki melyik valláshoz tartozik. Ezek megoldásán miért ne tudnánk együttműködni?
Szilágyi Róbert: - Buddha soha nem fordult szembe más vallásokkal. Sőt, nem zavarta az sem, hogyha valamely követője nem találta megfelelőnek a tanítását, áttért más vallásra, s ez így van most is. A hiedelemmel ellentétben viszont szerintünk sem szabad egyszerre több vallást gyakorolni, mivel mindegyikben eltérőek a módszerek és a célok. Ezért az ilyen vallásgyakorló egy idő után megzavarodna.
Jakab György: - Hitem szerint az iszlám az Istennek kedves vallás. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne működhetnénk együtt más vallásokkal is. Példa erre a közelmúltból a pakisztáni földrengést követően a muszlimok számára baptista segítséggel eljuttatott segítség.
Tomka Miklós: - Isten mindenkit üdvözíteni akar. Ez azt jelenti, hogy a legtermészetesebb módon mindenki abban a vallásban üdvözül vagy kárhozik el, amelybe született vagy amelyiket a maga számára igaznak tart, attól függően, hogy betartotta-e a normáit vagy sem.
Vagyis az üdvösség az egyház tanítása szerint immár nem teológiai kérdés, hanem etikai?
Tomka Miklós: - Pontosan.
S ezt mindig is így gondolta a római katolikus egyház?
Tomka Miklós: - Nem. Egykor a pogány szóval illettük a nem keresztényeket, ám ma ezt ki sem ejtjük, feladatunk csupán annyi, hogy elmondjuk a jó hírt, vagyis az evangéliumot.
Ez a kisebb keresztény egyházak véleménye is?
Tomka Miklós: - Vannak olyan kisegyházak, amelyek az igazság egyedüli birtokosainak hiszik magukat, de a római katolikus nem gondolja így. Egyébként minden vallásban vannak példák a kizárólagosság erőltetésére, még a buddhizmusban is, például annak a japán ágában. A hinduk Indiában égetnek keresztény misszionáriusokat, az iszlám leginkább Szudánban türelmetlen. A világvallások vezetői viszont egyre jobban együtt tudnak működni olyan globális kérdésekben, mint a szegénység elleni küzdelem, s nem is eredménytelenül. Elvégre a világvallások a legnagyobb globális szervezetek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu