Ha akadozik a szolgáltatás

Erzsi néni értetlenül forgatja a villanyszámlát. Ki látott már ilyet: a fizetendő összeg kétezer forinttal kevesebb lett! Magyarázatot fia talált. Ez a vigaszdíj a múltkori, hosszú áramszünetért.

Hazai életGyerkó Katalin2006. 02. 10. péntek2006. 02. 10.
Ha akadozik a szolgáltatás

- Kevesen tudják, hogy az európai uniós gyakorlatnak megfelelően Magyarországon is garantált szolgáltatásként kapják a háztartások a villamos energiát - avat be a részletekbe Nagy Tibor, a Magyar Energia Hivatal osztályvezetője. - Elvárt minimális minőségről van szó, amit a szolgáltatók a velük kötött megállapodás értelmében vállalnak. Ha ezt nem teljesítik, a fogyasztókat kötelesek kárpótolni.
Egy háztartást érintő áramszünet esetén az ötvenezer lakosnál nagyobb településeken munkanapokon négy, hétvégén és ünnepnapokon hat órán belül el kell hárítani az egyedi hibát. Ötezer és ötvenezer közötti lélekszámnál ez az idő hat, illetve nyolc óra, az ennél is kisebb helységekben legfeljebb 8 vagy 12 órába, a külterületeken egységesen 12 órába telhet. A több fogyasztót érintő áramkimaradás nem tarthat tovább munkanapokon 12, hétvégén 18 óránál.
A lakossági igénybejelentésekre 8-30 napon belül kell válaszolnia a szolgáltatónak. Az új fogyasztási hely bekapcsolását, a teljesítménybővítést nyolc napon belül végre kell hajtani.
Jó tudni, hogy a számlázással kapcsolatos panaszokra a szolgáltató 15 napon belül köteles válaszolni. Az áramszünetekről is időben várható értesítés: a négy óránál rövidebbeket négy, az ennél hosszabbakat nyolc nappal korábban tudatni kell az érintettekkel plakát, szórólap vagy levél útján. Feszültségingadozási panasz esetén tíz munkanapon belül kapcsolatba kell lépni a fogyasztóval. A mérések a következő öt munkanap valamelyikén kezdődnek, az eredményről 15 munkanapon belül tájékoztatni kell a panaszost. A fogyasztásmérő pontosságának kivizsgálását 15 napon belül köteles elvégezni a szolgáltató. Amennyiben valakit nem jogszerűen zárnak ki a szolgáltatásból, jóvátételként a szóban forgó összeg duplája jár.
Kétezer forint a fájdalomdíj, ha a szolgáltató automatikusan fizet, ha viszont kérni kell a felülvizsgálatot, amit harminc napon belül tehet meg a fogyasztó, úgy ötezer forint a kötbér.
Automatikusan az áramszolgáltatók öt esetben fizetnek: ha késlekednek az egyedi hibaelhárítással, ha csúsznak az új fogyasztó bekötésével, ha nem vizsgálják ki időben a feszültségpanaszt, ha nem fizetik vissza nyolc napon belül a téves számlázás folytán náluk maradt pénzt, valamint a nem jogszerű kikapcsolás miatt. Minden más esetben a fájdalomdíjat kérni kell. Egyébként a hat hazai szolgáltató közül egyedül a Démász fizet önként automatikusan a fogyasztóknak. A szabályok szerint ötven-száz millió forintos bírsággal büntethető az a szolgáltató, amelyik ellen két ezreléknyinél több jogos panasz merül fel, ezért a fogyasztók észrevételeire mindegyik cég különösen odafigyel. Amennyiben a panaszt helyben mégsem orvosolják, a károsult a Magyar Energia Hivatal közbenjárását kérheti. Tavaly 1200 ilyen ügy volt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek