Elszabaduló MÁV-árak?

Hogyha a legnagyobb ugrással drágítja a közeljövőben a gazdasági tárca a vonatjegyek árát, vélhetően kiürülnek a vonatok. Egy négyfős családnak már ma is jobban megéri autóba ülni, a jövőben viszont már két személynek is kifizetődőbb lesz a vonat helyett négy keréken utazni.

Hazai életO. Horváth György2006. 11. 10. péntek2006. 11. 10.
Elszabaduló MÁV-árak?

Sajtóinformációk szerint a minisztérium e hó végére dolgozza ki végleges terveit arról, hogy az autóbusz- és a vonatközlekedés miként lesz gazdaságosabb a mostani állapotokhoz képest. Ez a gyakorlatban - legalábbis az Index internetes újság értesülése szerint - azt jelenti, hogy a vonat- és az autóbuszjegyek árát egységesítik. A tárcánál három változatot is vizsgáltak, de úgy tűnik, újabbakon kell gondolkodniuk.
Az eddig felvetődött tervek elég beszédesek. Ma a vonattal megtett út egy kilométere nagyjából 11, az autóbusszal megtett távolságé 16 forintba kerül. Ahhoz, hogy a MÁV és a Volán-társaságok üzemi szinten elérjék a nullszaldót, vagyis hogy ne származzon veszteségük a személyszállításból, a számítások szerint egységesen 19 forintos kilométerenkénti tarifára kellene áttérni. Ezt a szintet két év alatt érnék el a jegyárak.
A vonatjegyeknek ez nagyjából a hatvanszázalékos drágulása: ma egy 200 kilométerre szóló jegyért 2200 forintot kell fizetni, a jövőben viszont 3800 forintba kerülne. Volt egy másik elképzelés, mely szerint mindkét jegy 16 forintos kilométerárat tartalmazna, vagyis a mai buszjegyárakat érné el a vonatjegyeké. Ebből már "csak" 45 százaléknyi áremelkedés adódna a vonatozóknak.
A harmadik variáció ellenben árcsökkenést hozna a buszozók számára, eszerint a buszjegy árát vinnék le a mai vonatjegyek tarifájára, 11 forintos kilométerenkénti szintre. Ez a legkevésbé valószínű tervezet, mert egyben százmilliárd forintot meghaladó állami támogatást feltételezne. Csak így érhető el, hogy ne lehetetlenüljön el a két tömegközlekedési társaság gazdálkodása.
Hogy mindebből mi valósul meg, az még kérdés. Az internetes újságnak nyilatkozó Kóka János gazdasági miniszter elárulta, tárcája elvetette a fenti ötleteket, s újabbakon gondolkodik. Az mindenesetre biztos: tovább nem vállalható, hogy a vonatjegyek árát mesterségesen tartsa alacsonyan az állami vasúttársaság. A miniszter szerint ma az utasok száz forint költségből csupán 18 forintot fizetnek meg a jegyekben, ráadásul teljes árat csupán a vonatra szállók kevesebb, mint ötöde fizet. Ezért nemsokára kidolgozzák a kedvezmények új rendszerét is. Kóka korábban bejelentette már, hogy megszűnne az ingyenjegy, valamiféle kisebb, de fix összeggel mindenkinek hozzá kell járulnia a fuvarköltségek megtérüléséhez.
Ma még tehát semmi nem biztos vonat- és autóbuszjegy ügyben. Egyvalami nem kétséges: a kormány kevesebbet fog 2007-ben költeni a személyszállítás támogatására, mint az idén, az új költségvetési tervezetben ugyanis a 2006. évi 126 milliárd forinttal szemben csupán 120 milliárd szerepel a tarifák árkiegészítése céljára.

Felülről vizsgálnak
Még mindig tart a MÁV szárnyvonalainak felülvizsgálata, ezért arról, hogy hány helyen szűnik majd meg a párhuzamosság - azaz a vasúti személyszállítás - a helyközi tömegközlekedésben, egyelőre nem lehet részletes információt kapni. Pedig a határidő sürgető, hiszen a vasúttársaság új menetrendje december 12-én lép életbe. Így egyelőre teljes a bizonytalanság. Az érintett mellékvonalak hossza 942 kilométer, ez a MÁV teljes pályahálózatának 12,2 százalékával egyenlő. A mellékvonalak tervezett megszüntetése 201 települést érint, ennek ellenére a bejelentés óta eltelt négy hónapban nem volt érdemi egyeztetés a GKM és az önkormányzatok között.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek