Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Mindenki közlekedik: a viselős kismamától a bottal járó öregasszonyig. Két világ létezik: volánon innen és volánon túl. Az utakon tapasztalható állapotokról sok jót nem lehet elmondani, egyre inkább teret hódít az agresszió. Hogy javuljon a helyzet, ahhoz először a fejekben kellene rendet tenni. Dulin Jenő közlekedéspszichológussal beszélgettünk.
– Manapság autóba ülni életveszély?
– Ezt azért túlzásnak tartom. Azt viszont bátran kijelenthetem: a közlekedés nem normális dolog. Ennek komoly okai vannak. Például az, hogy az emberek közösségben elfoglalt helye megbomlott. S a közlekedés biztonsága és a közlekedők viselkedése a politikától sem választható el.
– Mi köze a politikának ahhoz, hogy „anyáznak” az utakon?
– Nagyon is sok köze van hozzá. Ehhez vissza kell mennünk az 1989-es rendszerváltozásig. Előtte szigorúbb korlátok közt élt az ország lakossága – bizonyos értelemben most is hasonló a helyzet –, aztán mindenki nagy levegőt vett, a szűk ingekről sorra pattogtak le a gombok. Sokan azt hitték, mindent lehet, azt viszont senki nem mondta meg, hogy mit nem szabad tenni. Kiszabadult a szellem a palackból.
– Ez tükröződik a közlekedésben?
– Igen. Valójában pszichológiai problémáról beszélünk, melyben egy személyiség családhoz, környezethez, társadalomhoz való viszonya a kiindulópont. Sajnos ezek nem megfelelő irányba tartanak. Az emberek 10-15 százaléka ezt nem hajlandó tudomásul venni, így hát letiporja a másikat, és szabálytalankodik. Na, őket kellene móresre tanítani.
– De hogyan?
– Nagyon egyszerűen. Nem kellene azonnal büntetni. A rendőrnek először szembesítenie kellene a szabálysértővel a tettét: amit elkövetett, az mennyire nem helyes. Aztán másodszor is. A harmadik eset viszont már súlyos következményeket vonna maga után, az illetőt öt-nyolc évre el kellene tiltani a vezetéstől. Sőt autójának elkobozását sem tartanám elképzelhetetlennek! Erre egyébként külföldön van példa. De a magyar rendőrök olyan mértékben terheltek, hogy feszített munkarendjükbe nem férne bele egy ilyen típusú ellenőrzés, nekik naponta bizonyos számú intézkedést kell teljesíteniük. És azt is tegyük hozzá, hogy a magyar ember feddhetetlennek gondolja magát: ha elkapja a rendőr, mindjárt magyarázkodni kezd, azért ment át például a pirosban, mert siet a beteg anyjához.
– Ön szerint sokkal keményebb intézkedésekre lenne szükség?
– Vasszigor kellene. Máskülönben nem lesz rend. A biztonság megteremtése nem megy egyik napról a másikra, ráadásul sok pénzbe kerül. Magyarországon a közúti közlekedési balesetekből származó kár évente 400 milliárd forint. Ez a horribilis összeg lényegesen csökkenne, ha az ittas vagy a „balhés” vezetőket kiiktatnák a közlekedésből. Persze sok más szálon is elindulhatnánk, például megvizsgálhatnánk a hazai gépjárműoktatás helyzetét.
– Gondolom, lehangoló képet kapnánk…
– Nem büszkélkedhetnénk vele. Nálunk nem vezetni akarnak megtanulni az emberek, hanem vezetői engedélyt akarnak szerezni. Majd, a jogosítvánnyal a kezükben, azt hiszik, ők a közlekedés professzorai. Pedig nagyon messze állnak tőle! Etikai felkészültségükről nem is beszélve, az a nullával egyenlő. A magyar KRESZ-szabályokat harminc éve alkották, azokat is újra kellene gondolni, nem pedig állandóan módosítgatni. Bár úgy tudom, most elindult egy ilyen munka. A mai világban egy autóvezetőnek sokkal komplexebb ismeretekre volna szüksége, egyebek közt pszichológiai, szociológiai, műszaki, egészségügyi vonatkozásban kellene bővíteni a tudásukat.
– E tekintetben mikorra várható változás?
– Legkorábban három emberöltő múlva.
– Egyre gyakoribbak az olyan esetek, ahol egy balesetben vétlen sofőr életére törnek, egyszerűen nem ajánlatos kiszállnia a kocsiból, mert meglincselik.
– Nem melegíteném fel az olaszliszkai vagy a nyírkátai eseteket, ezektől függetlenül is meg lehet állapítani, hogy egyre rosszabb a helyzet az utakon.
– Megint csak azt kérdezem: mi a megoldás?
– Sokoldalú együttműködésre, különféle szakterületek összmunkájára volna szükség. Megnézhetjük azt is, hogy az uniós országokban miként csinálják, de a másokhoz való méricskélés sosem vezet eredményre. Teljesen mindegy, hogy máshol mi a helyzet, a mi problémáinkat nem ők fogják megoldani. Azt gondolom, az állam sem vonhatja ki magát a feladatokból, annál is inkább, mert a biztonságról való gondoskodást neki kell garantálni.
– Napirenden van a téma?
– Tűzoltómunka folyik. Ha csúcsosodnak a problémák, akkor elkezdődik a toldozgatás-foldozgatás. Ez persze nem elég. A tennivalókat az ember–jármű–út hármas egységében kell meghatározni és végrehajtani. Ha ezek harmonikusan illeszkednek egymáshoz, remélhetőleg kevesebb agresszivitásról hallunk majd.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu