Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Frissen szedett zöldségek, gyümölcsök kínálják magukat a kis mintaboltban. Az áraik pedig szinte csábítóak.
Nem véletlen, hogy hosszú sor áll a József körúti járdán. A környék háziasszonyai bizonyára kiszimatolták, hogy a Mórakert Szövetkezet megnyitja első márkaboltját a fővárosban. Magával a Mórakert márkával már találkozhattak, hiszen az ízlésesen csomagolt zöldségek, gyümölcsök több nagyobb áruházban is kaphatók. Nos, a budapesti háziasszonyok tudják, mire számíthatnak, és alig várják, hogy Nógrádi Zoltán, Mórahalom polgármestere, országgyűlési képviselő ünnepélyesen megnyissa a boltot, és máris betóduljanak. Mivel egy gombostűt nem lehet leejteni az üzletben, az utcára szorulva érdeklődöm a polgármestertől: miért fontos nekik, hogy saját márkaboltjuk legyen, kétszáz kilométerre a Csongrád megyei településtől?
– Van már boltunk Mórahalmon és Szegeden, s mindegyiknek nagy sikere van a vásárlók körében – mondja Nógrádi Zoltán. – Ezt az üzletet is úgy lesz érdemes fenntartani, ha naponta friss árut tudunk felhozni, és az el is fogy. Tisztában vagyunk azzal, hogy a heti nagy bevásárlásokat a legtöbben a nagy áruházakban intézik el, de reményeink szerint a napi friss áruért sokan betérnek hozzánk. Mi is szállítunk nagy áruházláncoknak, de szomorúan tapasztaljuk, hogy a termék nem mindig abban az állapotban kerül a vásárlók kezébe, ahogy odavittük.
– Miután gyorsan szemügyre vettem az árakat, megállapítottam, hogy azok is vonzóak. Megéri ez a szövetkezetnek?
– Szövetkezetünk nonprofit elven működik, tehát mi a költségeink megtérülésére törekszünk. Ebben ugyanúgy benne van a termelői ár, mint a szállítási, a csomagolási és a tárolási ráfordítás. Természetesen kell egy kis nyereséggel számolni, de azt mind visszajuttatjuk a tulajdonos gazdáknak. Mivel kereskedelmi közvetítők kiiktatásával, közvetlenül a termelőtől kerül az áru a fogyasztóhoz, alacsonyabbak az árak, mint más áruházakban. Emiatt frissebb a termény, sőt a választék is szélesebb, hiszen a zöldségen, gyümölcsön kívül tojást, gyümölcsleveket, száraztésztát és egyéb konyhára való termékeket is árulunk.
– A márkabolt megnyitását talán értékesítési gondok előzték meg?
– Nincsenek értékesítési gondjaink, annak ellenére, hogy érezni egyfajta visszaesést a zöldség- és gyümölcsfogyasztásban. Ez pedig a lakosság anyagi helyzetével magyarázható. Ahogy az emberek szegényednek, egyre inkább az olcsóbb termékeket keresik. Emiatt is reménykedünk boltunk jövőjében, másrészt az a célunk, hogy újabb piacokat szerezzünk, mert így tagjaink bővíteni tudják a termelést. Napjainkban a gazdák jövedelme is szűkül, s ez ellen csak a mennyiség növelésével tudnak védekezni. Terményeink egynegyed része egyébként külföldön talál vevőre, most éppen a román piac meghódítása a célunk.
– Mi a titka a Mórakert sikerének? Hiszen az első elismert hazai termelői és értékesítő szövetkezet példamutatóan működik, míg a többi tész zöme gondokkal küszködik...
– Ez azzal magyarázható, hogy az önkormányzat, a gazdák, illetve a civil szféra összefogott a közös célért, és a mindenkori kormányzat is segített bennünket az elmúlt több mint egy évtizedben. Ugyanakkor bebizonyosodott, hogy egy valódi szövetkezetnek a bizalom és a demokrácia alapján kell működnie.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu