Így vezetünk a jövőben

A következő években alapvetően változnak meg autóvezetői szokásaink. Már csak azért is, mert az Európai Unió számos berendezés beépítésére kötelezi a gyártókat. Vagyis az új autók már például ettől az évtől is csak ezekkel hozhatók forgalomba.

Házunk tájaohorváth 2024. 01. 26. péntek2024. 01. 26.
Így vezetünk a jövőben

Még 2019-ben hozott döntést az Európai Unió annak érdekében, hogy radikálisan csökkentse a közúti halálozások és balesetek számát. Ennek érdekében már akkor meghatározták, hogy például

gyorshajtás-gátlót és alkoholmérőt is be kell építeni az unió területén forgalomba hozott új autókba 2024-től.

Mi az a gyorshajtás gátló? Ez az intelligens berendezés figyelmezteti a sofőrt, ha bizonyos helyeken túllépi a sebességhatárt. A sebességszabályozó – angolul Intelligens Speed Assist (OSA) - figyeli a jármű sebességét, illetve a GPS jelek alapján beazonosítva az autó helyzetét, érzékeli az aktuális korlátozásokat az egyes útszakaszokon. Ha a gép nagyobb sebességet érzékel, akkor lassításra készteti a járművezetőt, azaz figyelmezteti, hogy túllépi a megengedett sebességet. Sok vita volt erről, mert eredetileg azt akarták, hogy a gép automatikusan fékezze le az autót, de mostanra ez szelídült, vagyis az ISA csak hang- és fényjelzést fog adni a túlzott sebesség esetén.

Legalább ekkor vitát váltott ki a beépített alkoholmérő alkalmazásának módja. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a sofőrnek minden beszálláskor el kell végeznie a beépített alkoholszondával a tesztet és az autó csak akkor indítható el, ha az alkoholszint nem lépi túl a limitet. Nos, végül abban maradtak a döntéshozók, hogy ez még nem lesz kötelező. Viszont az új autókba már be kell építeni az eszközt, illetve azt az egységet, amelybe később már az indításgátló szonda is beszerelhető lesz. A gyártó választhat, hogy beépíti magát a szondát is, vagy nem.

Egyelőre elhalasztották, de 2028-tól már kötelező lesz az autók „fekete dobozzal” való felszerelése. Ez a berendezés pont úgy fog működni, mint a repülőgépekről ismert adatrögzítő. Vagyis a jármű minden fontosabb adatát fogja gyűjteni, tárolni. Baleset esetén ebből lehet kideríteni, hogy például milyen sebességgel, milyen irányváltással, és például fékezés intenzitással közlekedett az autó.

Nyártól viszont már könnyebben el tudjuk dönteni, hogy az előttünk lévő járművek fészfékeznek-e, vagy sem. Erre figyelmeztető fényjelzések utalnak majd, azaz ez lehet majd villogó féklámpa, vagy ahhoz hasonló eszköz. A jelzés figyelmezteti majd a közlekedőket, hogy egy jármű nagyon gyorsan fékez valami miatt.

Kötelező lesz egy sor olyan berendezés, amely már most is megtalálható a modern autókban. Így például a sofőr ébrenlétét, éberségét figyelő szenzorok. Ezek figyelmeztetik a vezetőt, hogy pihenőre van szüksége. Aztán ott a nagyon praktikus de tolatóradar, illetve a tolatókamera. Vagyis minden autóban lesz egy biztonságosabb farolást segítő eszköz. Életeket menthet a keréknyomást ellenőrző rendszer is, amely figyelmeztet, ha túl alacsony, vagy csökkenő az abroncsnyomás.

 

Ezek is érdekelhetnek