Lehet egy felüljáróval több?

Látványosan épül az M6-os autópálya. Szekszárd és Pécs környékén autózva feltűnik a lázas munkálkodás. Ez eddig örömteli hír is lehetne, csakhogy az építkezést szinte kezdettől fogva balhék kísérik, azok pedig megkeserítik az ember szája ízét.

Hírek, információkBorzák Tibor2009. 09. 04. péntek2009. 09. 04.
Lehet egy felüljáróval több?

Kirobbant a botrány a varázstintával kitöltött munkakönyvek miatt, folyamatos tulajdonjogi vitákról, trükközésekről hallani, az alagút-beszakadásokról nem is beszélve. Sokan kifogásolják, hogy fölöslegesen „furkálják” össze a dombokat, hiszen még a magas hegyek között kígyózó horvát autópályán sincs annyi alagút, mint amennyi nálunk lesz.

Újabban egy használaton kívüli vasúti pálya fölé felhúzott felüljáró borzolja a kedélyeket. A MÁV Pécs és Bátaszék közötti 64-es vonaláról van szó, amely a Mecsek keleti részének forgalmát szolgálta. A hatvanas években korszerűsítették utoljára, nem is csoda, hogy a kilencvenes évek végére kritikussá vált az állapota. Egy szakaszát lezárták, s a teljes leállás sem váratott sokáig. Azóta a természet visszahódította a területet, sok helyen belepte a föld a sínpárokat, fák nőttek ki a nyomvonalon. Így van ez a most reflektorfénybe került V鬬ménd és Palotabozsok közötti r鬬szen is, ahol az M6-os keresztezi a két települést összekötő vasútszakaszt és a vele párhuzamosan futó közutat. Ami legjobban felháborítja az embereket: súlyos pénzekből a sínek fölé is építettek felüljárót, vagyis nem vették figyelembe, hogy ott 1997 (!) óta nem jár vonat.

Pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a MÁV az autópálya 2005-ös engedélyeztetése és tervezése idején előzetesen egyeztetett, de a vasút illetékesei akkor még nem jelentették ki végérvényesen, hogy soha többé nem lesz ott forgalom, csak azt mondták biztosra, hogy 2020-ig nem szerepel a terveikben a járatok újraindítása. A MÁV kérte, később vizsgálják meg újra a körülményeket, erről írásos dokumentum is született. Csakhogy az autópálya-építőket ez nem érdekelte. Arról sem volt tudomásuk, hogy 2008-tól már a vasúti törvényben sem szerepel a kérdéses vonal, vagyis megszűntnek kell tekinteni. Úgy voltak vele: ha az eredeti tervek szerint az érintett területen felüljárót kell építeni a vasút fölé is, akkor attól nem lehet eltérni – hiába diktálna mást a józan ész.

Lehet egy felüljáróval több vagy kevesebb? Hogy tetemes pénz úszott el feleslegesen? Megnevezhetők a felelősök? Válasz úgy sincs a felvetődő kérdésekre. Tanulság is csak annyi, hogy nem ártana jobban odafigyelni, mi történik ebben az országban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek