Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
„Télen nagyon hideg van, / nyáron nagyon meleg van. / Ősszel esik az eső, / soha nincsen jó idő…” A komáromi kisleányról szóló magyar népdal mondandója kétségkívül summázata egyfajta népi bölcsességnek, de azért még sincs ez így jól – gondolta Tóbik Pál uram vagy félszáz évvel ezelőtt, és azonmód cselekedett is. Bár az „azonmód”-dal volt egy kis baj: eltartott vagy harminc évig… Hiába, no, az érlelt gondolatokhoz idő kell, nem lehet csak úgy, hűbelebalázs módjára nekiugrani a természet átalakításának.
Kép: Tóbik Pál esőcsináló feltaláló szabadalom éghajlatváltozás salgótarján 2011 05 13 Fotó: Kállai Márton
Történt pedig, hogy Tóbik Pál – akkor még elvtársként – éppen egy személyautóval utazott Budapestről Salgótarján felé. Október volt, és olyan köd, hogy a sofőr Gödöllőnél nem bírta tovább, s a volánt átadta Tóbik Pálnak. Aki haza is kormányozta a Moszkvicsot, igaz, időnként ki kellett szállnia, hogy meglesse: ez még az út, vagy már a padkánál jár a kocsi orra…
Nincs ez így jól, gondolta tehát, s azonmód nekiállt kigondolni: hogyan is kéne eloszlatni a fránya ködöt? Míg tűnődött, elszaladt vagy harminc év, valami tennivaló mindig eltérítette az elméleti munkásságtól. Hol a Volánnál, hol a TEFU-nál, hol meg egy építőipari cégnél intézte a szállítást. Ha valakit érdekel a teherforgalom szervezeti felépítése és működtetése, hát nyugodtan forduljon Tóbik uramhoz, éppenséggel ezt a regényes címet adta, ahogy mondai szoktuk, írói munkássága legfőbb esszenciájának…
Ha 1993-ban nem kap egy kisebb agyvérzést, ki tudja, talán már a második kiadásnál tartana a teherforgalomról szóló bestseller, de a betegséget legyőzve visszatért ahhoz a bizonyos októberi ködhöz. Tűnődött is, meg olvasgatott is, mígnem aztán talált valamit. Például megtudta, hogy a hanggenerátorok keltette lökéshullámok képesek összefolyatni a levegőben lévő felhőelemeket, aminek következtében elered az eső. És megtudta azt is, hogy a németek, a II. világháborúban a hajóiknak hanggenerátorokkal csináltak utat a ködbe burkolódzó tengereken, s hogy a hetvenes években a lengyelek is próbálkoztak valami hasonlóval. Igen ám, csakhogy ezek ménkű nagy, olyan kétszekrénnyi berendezések voltak, autó hátára mindenképpen súlyosak.
– Aztán az is kérdés volt – avat be a Tóbik-féle szabadalom keletkezéstörténetébe a szerző –, hogy milyen frekvencián hangoskodjon a masina. Az emberi fülnek már nem halható, 20 Hertz alatti hangot infrahangnak nevezzük, ám nemcsak az a baj, hogy nem halljuk ezeket, hanem például hét Hertz alatt kifejezetten veszélyesen rezegnek, képesek akár leszakítani is belső szerveinket. Harminc Hertz körül az épületek dőlnek össze, sokkal följebb pedig gyengül a hatásfok. Végül is az 50 hertzes frekvenciát választottam, ez legalább 10-15 kilométer hosszan elbánik a felhőkkel.
– A felhőkkel? Hát nem az országúti ködöket akarta eloszlatni?
– Akkor már nem, mert rájöttem: ha eloszlatjuk a felhőket, nincs köd sem. A felhőoszlatás viszont csapadékképződéssel jár, vagyis így képes leszek esőt csinálni.
– És hogyan viszi a felhők közé a kétszekrénnyi hanggenerátort?
– Nyilván nem létrán – repülőgéppel. És nem lesz kétszekrénnyi, hanem csak olyan nyolcvan centi hosszú, két-három kilós kis szerkezet. Tizenéves srácok voltunk, amikor ’47-ben az egyik haverommal csináltunk egy repülőgépmodell-motort. Képzeljen el egy kezdetleges sugárhajtómű-féleséget, biciklipumpával indítottuk, úgy üvöltött, mint a nyavalya. Egy ilyesfajta gépezet tökéletes lesz hanggenerátornak is. De a felhőelemek összefolyatása csak része a szabadalomnak, ahhoz ugyanis, hogy a folyamatot időben és térben kiterjesszük, a repülőgépek nemcsak hangot, hanem egyfajta jég- és cseppképző kondenzációs anyagot is kiszórnak: a mikron nagyságú szemcsék percek alatt jéggé fagynak, a súlyuk megnő, így már nem képesek lebegni, ezért eső formájában kihullanak a felhőből.
– Ilyesfajta eljárás már régóta létezik! Például a villányi szőlőket óvó jégelhárító rakéták is így működtek, ha jól emlékszem, ezüstjodidot juttattak a viharfelhőkbe, így szelídítve a jégesőt záporrá.
– Az eljárás ismert, a ’40-es évek közepe óta használják, csak rossz hatásfokkal. Az is közismert, hogy a szovjet idők óta az oroszok mindig is súlyt fektettek a dicsőséges október megünneplésére, ám akkoriban a Vörös tér felett sokszor rossz volt az idő, ezért aztán a katonai gépekből kiszórt anyaggal „parancsolták el” a felhőket… És meg kell említeni a kínaiakat is, akik 32 ezer embert foglalkoztatnak, hogy üzemeltessék a 32 különlegesen fölszerelt repülőgépet, a 7000 légvédelmi ágyút és az 5000 rakétakilövőt. Segítségükkel 1999 és 2006 között évente 30-30 milliárd tonnányi pluszcsapadék hullott az országra, ami 500 millió ember vízigényét fedezi. Tavaly állítólag már 50 milliárd tonnányi csapadékot szereztek az égből.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu