Mit ne tegyél, ha bajban van a céged?

Százból tíz cégnek fogalma sincs arról, hogy tartoznak neki, százból hatvanötnek egy éven túli kintlévőségei vannak, harmincnak több mint 50 millió forinttal tartoznak. A kiélezett helyzetben a kis- és középvállalkozásokat ár egy ügyfél késedelmes fizetése is padlóra küldheti – derült ki a Coface Hungary megbízásából a Marketx Group által végzett felmérésből.

IparkodóO. Horváth György2009. 06. 15. hétfő2009. 06. 15.
Mit ne tegyél, ha bajban van a céged?

A kintlévőségek pedig még sebezhetőbbé teszik a hazai kkv-szektort. A kezeletlen kintlévőségek veszélyeztetik a cégek működését és rontják jövedelmezőségüket. Holott a vállalkozások közel 10 százalékának fogalma sincs arról, hogy milyen mértékű kintlévőséggel rendelkezik. Dercze Zoltán, a Coface igazgatója szerint életfontosságú a megbízható nyilvántartás. A kkv-k működőképességét akár egyetlen ügyfél késedelmes fizetése is veszélybe sodorhatja, egy-egy behajthatatlan követelés pedig a csőd szélére is taszíthatja a hitelezőt.

A felmérés résztvevőinek 65 százalékénak van egy évnél hosszabb követelése, pedig tény, hogy minél több idő telik el a követelés lejárta után, annál kisebb az esélye annak megtérülésére. Tapasztalatok szerint egy fél éve lejárt adósságnak már csak igen kis százalékát látják viszont a hitelezők. A megkérdezettek hetven százaléka a körbetartozást és a romló pénzügyi helyzetet említi a késedelmes fizetés okaként.

A kis- és középvállalatok leginkább saját maguk próbálnak lépéseket tenni a kintlévőségeik behajtásában és csupán a cégek kevesebb mint egy harmada fordul külső követeléskezelő céghez. Ennek oka Dercze szerint az, hogy sok nem indítanak behajtási eljárást attól félve, elvesztik az ügyfeleiket. Ennél már csak egy nagyobb hiba van, amikor a lejárt követelések, túllépett türelmi idő ellenére is szállítanak vevőiknek a vállalkozók.

Mivel Magyarországon nagyon rossz a fizetési morál Dercze úgy véli, érdemes lenne a kezdetektől nagyobb figyelmet fordítani a kinnlevőségekre. Egy vállalkozónak tudni kell a számlák lejáratát, hogy azokat fizetik vagy sem a vevői. Bőven elég ugyanis, ha a követelésnek „csupán” tíz százalékát nem tudják behajtani a vállalatok, mert egy ekkora összeg elviheti az éves eredmény jelentős részét.

A Coface úgy látja, hogy a válság lefutási idejét nem lehet megjósolni. A szakemberek a legnagyobb vesztesnek a kkv-kat tartják. A kedvezőtlen tendencia megfordításához tudatos kockázatkezelés szükséges. Ebben a helyzetben a vevőkockázatok sokkal fokozottabban jelennek meg. Ilyenkor megnövekedik a naprakész céginformáció, cég- és csődmonitoring szerepe.

Ezek is érdekelhetnek