Olasz nemzeti kulturális örökséggé nyilváníthatják a Vespa robogót

A kultikus kismotor, a Vespa nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett be a parlament elé törvényjavaslatot a Lega kormánypárt. A márka ezzel mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól.

KözéletMW 2024. 08. 17. szombat2024. 08. 17.

Kép: A Vespa az olasz formatervezés ikonja, Fotó: Lucky Business, Forrás: Shutterstock

Young,Italian,Couple,On,Vespa,Scooter.,Bikers,Couple.
A Vespa az olasz formatervezés ikonja
Fotó: Lucky Business Forrás: Shutterstock

Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt „szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként” kell elismerni – fogalmaz a Matteo Salvini közlekedési miniszter által támogatott törvénytervezet.

A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében

– hangsúlyozta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. Hangsúlyozta egyetértését azzal a javaslattal, hogy a Vespa nemzeti örökségként „szabadon közlekedhessen”, függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki

– írta Salvini.

Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elmúlt 10 évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.

Ez is érdekelhet

A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D'Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni. Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán egy, a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni „valami újat”.

A Vespa diadalmenete hamarosan megkezdődött a fél világon – egészen Hollywoodig. Az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as Római vakáció című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikon iránt tett „szerelmi vallomásként” vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe.

A film vonatkozó perceit itt tudja megtekinteni:

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek