Teherszállító alumíniumfelhő

November 27-28-án orosz hétvége lesz a Discovery Channelen. Mindkét napon 17 órától az országgal foglalkozó műsorokat vetít a csatorna.

Kultúra2004. 11. 26. péntek2004. 11. 26.
Teherszállító alumíniumfelhő




Az An-225-öst, amely hosszabb, mint egy Boeing-747-es - belsejében nyolc lakóház is elférne -, eredetileg az orosz űrrepülőgép hordozására szánták, de a Szovjetunió felbomlásakor mindenki megfeledkezett róla. (A kijevi székhelyű Antonov iroda tervezte.) A repülő most hatalmas méretű globális teherszállító formájában éled újjá.
Az An-225 a világ legnagyobb repülőgépe, jóval nagyobb, mint a gigantikus Boeing-747-es és az amerikai légierő Lockheed C-5A-ja. Olyan nagy, hogy "alumíniumfelhőként" szokták emlegetni. Egyetlenegyszer, az 1980-as évek végén emelkedett a levegőbe. A Szovjetunió felbomlását követő sanyarú gazdasági helyzet miatt a gépet egyszerűen otthagyták egy mezőn. Alkatrészeit eladták, a váz pedig az idő martaléka lett.
{p}
Az Antonov Airlines cég most milliókat költ arra, hogy felújítsa és új motorral szerelje fel. Szeretnék újra használni a repülőt, méghozzá a teherszállítás busás profittal kecsegtető üzletágában. Az An-225-ös "kisöccséből", az An-124-esből lett kifejlesztve. Az An-124-es alapján építették a 225-öst, és alkatrészei is nagyrészt ugyanazok, egyszerűen azért, hogy a fejlesztési és gyártási költségeket lefaragják. Noha az alapforma ugyanolyan, mint az An-124-esé, a 225-ös hosszabb lett, négy helyett hat motorja van, és 32 kerék alkotja a futóművét. (Öszszehasonlításképpen elmondhatjuk, hogy a Boeing 747-esnek is csak tizennyolc kerekes a futóműve.) Hossza 92 méter, 15 méterrel hosszabb, mint a Boeing-747-es. Az An-225-ös szárnyfesztávolsága 96 méter, 26 méterrel több, mint a Boeingé. Űrtartalma akkora, hogy a Wright testvérek első repülése elvben megtörténhetett volna az An-225-ös belsejében, törzse hosszabb, mint a híres-nevezetes első felszállás távja Kitty Hawknál. Az An-225-ös repülőgép törzsének átmérője csaknem 21 méter, a szállító rész 47 méter hosszú, a masszív farokrész húsz méter magas. Maximális sebessége körülbelül 850, utazósebessége 800 kilométer óránként. Teljesen föltöltött üzemanyagtartállyal 15 344 kilométert képes megtenni. A legnagyobb összsúly, amivel a gép képes fölszállni: 594 tonna.
A dokumentumfilm az An-225-ös viszszatérését és légi útját kíséri figyelemmel. Elrepít minket Kijevbe, az Antonov tervezőiroda székhelyére, és bemutatja a gépet és tervezőit.A magára hagyott An-225-ös alkatrészeit igencsak megdézsmálták annak idején, így a tervezőknek, építőmunkásoknak és pilótáknak emberfeletti erőfeszítésébe került elérni, hogy a jármű ismét repülhessen. A filmen láthatók azok a gépsorok, amelyeken a járművet teljesen felújítják és felszerelik a nagyobb teljesítményű ukrán motorral. Idén májusban indították el a repülési engedélyek beszerzését, és a gép júniusban, a párizsi légi parádén debütált.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek