Végnapok

Kezdjük a végén: ezt a filmet egyszerűen meg kell nézni. Lehet, hogy nem most, hanem csak úgy két-három év múlva, amikor valamelyik tévécsatorna is műsorára tűzi, de legalább egyszer meg kell nézni.

KultúraBalázs Gusztáv2005. 02. 11. péntek2005. 02. 11.
Végnapok

Látni az egykor valóban létezett Gonoszt, amint összeomlik, a beteges testében hordott ordas indulat dühkitörésekben nyilvánul meg, amint nem létező seregeinek parancsokat ad. Ahogy megőrülésének, majd végzetének utolsó stációit járja végig.
A bukás című film - az Adolf Hitler berlini Führerbunkerének utolsó két hetét feldolgozó képsorozat - német rendező, Oliver Hirschbiegel alkotása, és ettől maga a mű különös hangulatot kap: egy német, amint leszámol saját népe múltjának legsötétebb pillanataival. A főszereplő is (persze) német, Bruno Ganznak hívják, és ismerős is lehet nekünk, hiszen a Wim Venders rendezte, Berlin felett az ég című sajátos érájú mozi angyalaként már megmutatta, hogy nem akárki ő a vásznon. De most Bruno Ganz egyszerűen zseniális. Úgy teríti ki elénk a végnapjai felé sodródó Gonoszt, hogy a "játékban" a tomboló démon és a halandó, beteg ember egyszerre jelenik meg.
A filmszalagon ugyanakkor - mindezeken túl - maga a történelem tárul szemünk elé. Újra láthatjuk például az a hírhedt jelenetet, amikor a remegő kezű diktátor katonaruhába öltöztetett, a harcászati értelemben már régen elveszett Berlin védelmére és ezzel a szinte biztos halálba küldött gyerekek arcát-kezét simogatja. Döbbenetes az a képsor is, amikor a szörnyeteg Goebbels gyermekeit akkurátus mozdulatokkal megmérgezi saját anyjuk, aztán férje pisztolya elé áll - nincs szó arra, mi minden fut át ilyenkor egy épelméjű emberen.
A diktátort meghalni viszont nem látjuk. Nem érthető, miért - a milliók haláláért felelős eszelőst igenis vérezni, halva látni lenne jó. Ezt a német rendező ügyesen megkerülte. Ezt az egyet a rovására írhatjuk. Egyebet nem.
Ezt a filmet tehát meg kell nézni. Érdemes.

Ezek is érdekelhetnek