Enikő a négyzeten

Két Enikő: a Börcsök és az Eszenyi. Névelővel, mert fogalom mindkettő. Annyira mások, hogy már hasonlítanak.

KultúraBácskai Júlia2005. 11. 04. péntek2005. 11. 04.
Enikő a négyzeten

A Pesti Színház előadásában Börcsök - Erzsébet, Anglia királynője - kemény, erős, az uralkodás jelképe. Bartha Andrea találó jelmezeiben hideg színek és hideg anyagok: fehér bőr női szoknya alatt egy bőrnadrágos férfi lakozik. Kívül fenséges, csillogó, belül gyenge és befolyásolható. Mire megbánja saját kegyetlenségét, Stuart Mária, a rokon, a trón valódi jogosultja halott. Alföldi Róbert rendezésében annyira halott, hogy kivégzői átlépnek rajta. Eszenyi Stuart Máriája gyenge nő, gyengénlátó, hunyorog a fényben, tűri a megaláztatást, a hosszú börtönéveket, tudva, hogy régen ő maga is gyilkossá vált szerelmi őrületében. Fél a haláltól, ragaszkodna az életéhez, képes letérdelni és megalázkodni a gyűlölt Erzsébet előtt a kegyelemért, mégis ő kerül ki győztesen a szócsatából.
Friedrich Schiller drámája négyszáz évvel ezelőtti történetet mesél el (a két királynő személyesen nem is találkozott a valóságban), de mintha mai uralkodók, pártelnökök sanyarú sorsát regélné. Menczel Róbert díszlete egyetlen fémtömb, amelyet minden oldaláról kihasznál: ágy, börtönpriccs, trón, bitófa - Erzsébet királyné egymaga dönti le üvöltve -, amit három díszletezőmunkás mozgat.
Ha pályaválasztás előtt állnék - s ki nem áll manapság? -, elmenne a kedvem attól, hogy királynő legyek. Mert vagy lefejeznek, vagy én fejeznék le másokat - mindkét esetben rosszul érezném magamat!

Ezek is érdekelhetnek