
A kétszáz évvel ezelőtt született Jókai Mór emlékét elsősorban zseniális regényíróként őrizzük, miközben élete több szállal kapcsolódott a színház világához – és nem csupán azért, mert kétszer nősülve mindkét alkalommal színésznőt vett feleségül. Első sikereit hazaszeretetre buzdító történelmi tragédiáival aratta, a színházi évfordulókra, avatóünnepségekre készült alkalmi darabjai pedig a színház nemzetnevelő erejébe vetett hitéről tanúskodnak. Ezenkívül saját prózáját is gyakran adaptálta színpadra.
Kép: Hazánk egyik legtermékenyebb színházi szerzőjeként összesen csaknem ötven új és dramatizált művet jegyez, Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
Már írói pályája elején színpadi babérokról álmodozott Jókai Mór (1825–1904). Az 1850-es években színikritikusként a múlékony színészi játékot próbálta megörökíteni, Kakas Márton álnéven írt ironikus cikkei a nézőket nevelték. „Mindig is jobban vágyott színpadi sikerekre. Zajos diadalokat szeretett” – írta róla Mikszáth Kálmán az idősebb pályatárs halála után megjelent, Jókai Mór élete és kora című művében.
Színdarabjai anno sikerrel szerepeltek a Nemzeti Színház repertoárjában. A teátrumban 1846-ban a mindössze egyetlen alkalommal előadott, Két gyám című népszínművével debütált.
Az igazi sikert egyértelműen az 1883-ban bemutatott saját adaptációja, Az arany ember hozta meg az akkor már majdnem 60 éves írónak, hogy aztán a darab mintegy ötven éven keresztül szerepeljen a Nemzeti Színház műsorán (csak az első hangosfilm-változat megjelenése után került le onnan). Az arany ember akkor most regény és dráma is?! Igen, ugyanis Jókai – miközben számos vadonatúj színpadi művel gazdagította a magyar irodalmat – saját prózai munkáiból is többet dramatizált: 1853 és 1894 között tizenegy saját elbeszélésének és regényének írta meg a színpadi változatát, amelyek zöme a fővárosi és a vidéki színpadokat egyaránt meghódította. Alkotásait az operától és az operettől a népszínművön és a drámán át a vígjátékig a műfaji sokszínűség jellemezte.
Jókai kétszer nősült, és mindkét alkalommal színésznőt vett feleségül. A művésznők nemcsak főszerepet játszottak a színpadon férjük drámáiban, de ők ihlették több regényének nőalakját is. Első feleségével, a kor ünnepelt csillagával, Laborfalvi Rózával 1848. március 15-én a Nemzeti Színház színpadán ismerkedett meg, hogy „a magyarul legszebben beszélő leány a magyarul legszebben író ifjúnak legyen a neje” – fogalmazta meg a romantikus egymásra találást Törs Kálmán korabeli hírlapíró és országgyűlési képviselő. A sorsdöntő találkozást az Életemből című visszaemlékezésében az író így idézi fel: „Térdig sárosan, mint más, vállamon a karbonári köpönyeggel, behorpadt cilinderkalapom mellett egy óriási veres tollal, oldalamon egy jurátuskarddal felrontok a színpadra. Ott találkoztam legelőször is Laborfalvi Rózával, ki saját nemzeti színű kokárdáját vette le, s azt keblemre tűzte, azzal léptem a publikum elé. Hanem ez aztán hatás volt! Mit beszéltem, azt nem tudom.” Majd 1899-ben, több mint egy évtizednyi özvegységet követően az országos népszerűségnek örvendő író a nála fél évszázaddal fiatalabb, pályakezdő Nagy Bellát vette nőül. Felesége erényeit öt évig (Jókai haláláig) tartó házasságuk alatt folyamatosan dicsérte.
Visszatérve Az arany emberhez: a Nemzeti társulatának legkiválóbb erői szerepeltek Paulay Ede rendezésében; Timár Mihályt Nagy Imre, Noémit Márkus Emília, Teréza mamát Jászai Mari alakította. A jelmezeket Jókai instrukciói szerint válogatták össze. A színművészek a bemutató után egy fotóalbummal kedveskedtek az írónak, amibe az előadás szinte valamennyi szereplőjének jelmezes fényképe bekerült. Ez a fotósorozat is látható az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, valamint a Pesti Vigadó együttműködésében életre hívott kiállításon, ez utóbbi helyszínen. A Nekem is volt életem a deszkákon című tárlat Jókai Mór színházi világát mutatja be, az író születésének 200 éves jubileuma előtt tisztelegve. Kurátorok: Huber Beáta, Kiss Erika Zsuzsanna és dr. Bodolay Géza.
Még Az arany embernél is nagyobb sikert, nem túlzás, hogy világsikert ért el A cigánybáró, Johann Strauss operettje, amelynek szövegkönyve a Szaffi című Jókai-novella alapján készült. Történelmi tragédiái közül A szigetvári vértanúk futott be hosszabb szériát: Zrínyi és a várvédők tragikus története az 1860-as évektől egészen a század végéig kedvelt darabja volt a fővárosi és a vidéki színpadoknak, jeles évfordulókon gyakran elővették. A kiállítás legkorábbi fényképe 1873-ból, éppen ebből az előadásból való: Bercsényi Bélát ábrázolja Zrínyi szerepében.
A tárlat tablóin olvasható szövegeket kéziratok, színlapok, litográfiák és fotók illusztrálják; ezeket az író hol emelkedett, hol humoros-ironikus, ma is elgondolkodtató szövegei kísérik. A magyar színjátszás csaknem egy évszázadát felölelő, kordokumentumként is hiteles felvételeken mások mellett láthatjuk Márkus Emíliát Evilaként, Egressy Ákost Ali Csorbadzsiként, Beregi Oszkárt Tímár Mihályként. Krisztyán Tódort Sztankay István, Haynaut Görbe János, a Baradlay testvéreket pedig Benedek Miklós és Tordy Géza kelti életre.
Az írófejedelem ötvenéves jubileumát 1894-ben az egész nemzet ünnepelte, a Vigadóban rendezett estélyen számos magas rangú vendég és kiválóság fejezte ki elismerését. A helyszín több mint 130 évvel később ugyanaz, a fókusz pedig Jókai izgalmas színházi világa – drámaíró tevékenysége mellett fókuszba állítva a ma is élvezettel olvasgatható humoros-ironikus, olykor szarkasztikus színházi kritikáit.
Az írófejedelemről szóló, Jókai a miénk! című februári írásunk a szabadfold.hu-n olvasható.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu