Anekdoták az opera világából
November 7-ét az Operaház kezdeményezésére 2013-ban hivatalosan a Magyar Opera Napjává nyilvánították. Ugyanis ezen a napon született a magyar zenetörténet egyik legnagyobb alakja, Erkel Ferenc – többek között a Himnusz megzenésítője, a Nemzeti Színház első karmestere, a Zeneakadémia egyik alapítója. És nem mellesleg legismertebb nemzeti operáink, a Hunyadi László és a Bánk bán zeneszerzője. Írásunkban munkásságából és az operajátszás történetéből csemegézünk.
Kép: A teljes felújítás miatt öt évre bezárt Operaház a Hunyadi László pazar előadásával nyitott újra 2022-ben, Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld

Operaházunk főbejárata mellett a legnagyobbjaink mészkő szobraként Erkel Ferenc (1810–1893) és Liszt Ferenc köszönti az ide érkezőket – Stróbl Alajos alkotásaihoz maguk a zeneszerzők is modellt ültek. A Gyuláról, zenészcsaládból származó Erkel korának európai divatját – az olasz és francia romantikus operát – ötvözte a magyar dallamvilággal, és ezzel megszületett a magyar nemzeti opera műfaja. Első nagy sikere, a Bátori Mária (1840) még erősen bel canto hatású volt, de a Hunyadi László már a népzenei ihletésű magyar hősi opera előképe lett.
Bemutatóján, 1844. január 27-én a pesti Nemzeti Színházban a karmesteri pulpituson maga a zeneszerző állt. Az opera szövegkönyvét Egressy Béni írta 1841-ben. A legenda szerint a megzenésítés lehetőségét Bartay Andrásnak, a Nemzeti akkori igazgatójának akarta felajánlani, azonban az utcán – az iratköteggel a hóna alatt – összetalálkozott Erkellel, aki beleolvasott a librettóba és egyszerűen zsebre rakta. Néhány hónappal később elkészült az opera vezérmotívumaival, a komponáláskor itt már az olasz és francia minták követése mellett felhasználta a magyar verbunkos zenéjét is. A Hunyadi László a kritikusokat akkor megosztotta, de a közönség azonnal a szívébe zárta. A Nemzeti történetének legsikeresebb operája lett, összesen 238 előadást élt meg.
A Bánk bán pedig mindmáig a magyar zenés színpad alappillére, politikai és erkölcsi dilemmái ma is érvényesek. Igaz, amikor az ősbemutatója volt 1861. március 9-én a Nemzeti Színházban, az akkori közönség és a cenzúra még nem tudott mit kezdeni a politikai allegóriával – a darab igazi diadala csak évtizedekkel később jött el.
Mivel a fő-zeneigazgató Erkel Ferenc nem készült el azzal az operával, amelyet a Magyar Királyi Operaház megnyitójára rendeltek tőle Szent István királyról, a „vészforgatókönyv” szerint a Bánk bán csendült fel 1884. szeptember 27-én. De csak az első felvonás (most is Erkel vezényelt)! Merthogy a másodikban meggyilkolják a magyarok Gertrudist, az idegen királynét, és elhangzik a híres Hazám, hazám kezdetű ária – ezt a részt, tekintettel a díszpáholyban helyet foglaló I. Ferenc József császárra, a bécsi udvar „protokollosai” nem engedélyezték. Majd a Hunyadi László nyitánya és a Lohengrin első felvonása következett.
Erkel nemcsak zeneszerzőként, hanem intézményalapítóként is maradandót alkotott. 1853-ban létrehozta a Filharmóniai Társaságot, amely a mai Nemzeti Filharmonikusok elődje; 1875-ben pedig Liszt Ferenccel együtt életre hívta a Zeneakadémiát. Liszt volt az intézmény első elnöke, Erkel pedig az első igazgatója, egyben a zongora és zeneszerzés szigorú, de inspiráló tanára is.
De vissza az operához, pontosabban a Magyar Állami Operaházhoz! Egy korábbi beszélgetésünk során Ókovács Szilveszter főigazgató úgy fogalmazott: a több mint 140 évvel ezelőtt Ybl Miklós tervei alapján, neoreneszánsz stílusban készült épület méretét tekintve felső középkategóriás csúcsmodell, autók közt a VW Passathoz hasonlítja – stílusában, hangulatában viszont vitán felül az egyik legszebb a világon, tehát e tekintetben inkább mégis Bentley.
A főigazgató kedvence a Királylépcső, ahol Ybl nem félt hatféle márványt ötvözni a fejedelmi összhatás érdekében. A hetven felé járó építész személyesen tervezte meg a ház több mint kétezer kilincsét, egyenként a kép- és tükörkereteket. „Amikor egyszer reklamált egy nézőnk, miért újítottuk meg a Hunyadi Lászlót, visszaírtam: ön sem lúdtollal írta ezt az üzenetet, hanem e-mailben küldte el. Az opera sem maradhat formalinban konzerválva, az újra elővett darabokat újra kell csomagolni. Sőt, a néző egyre szomjasabb a látványra, hiszen a filmek trükkvilágában nő fel. Márpedig az opera egy látványos, macerás, drága, az »itt és most« varázsára építő műfaj.”

Fegyelmezetten, de szenvedéllyel
Kevesen tudják, hogy Erkel szenvedélyes sakkozóként is kiemelkedőt alkotott. Amikor 1864-ben megalakult a Pesti Sakk-kör (később Magyar Sakkszövetség), őt választották meg elnökének; ezt a tisztséget haláláig viselte. Feljegyzések szerint az ország egyik legjobb játékosának számított, akivel még a külföldi mesterek is komolyan számoltak. A kortársak gyakran mesélték, hogy Erkel próbák közben vagy után is szívesen sakkozott. Zenei fegyelme és logikus gondolkodása a sakkban is megmutatkozott; azt mondták róla, hogy úgy játszik, mint ahogy komponál: átgondoltan, fegyelmezetten, de szenvedéllyel. Fiai is követték a példáját: különösen Gyula és Sándor (egyébként mindkettő zeneszerző és karmester), akik több sakkversenyen is részt vettek.