Szegedről Makóra vizesárokban

Gyors csörtébe bonyolódott egymással az épülő M43-as út kapcsán az Alsó-Tisza Vidéki Vízügyi Igazgatóság és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Elkészül-e határidőre a Szeged–Makó szakasz?

LakóhelyemTanács Gábor2011. 01. 24. hétfő2011. 01. 24.

Kép: Makó, 2011. január 07. Az M43 as út épülő szakasza makónál. Fotó: Ujvári Sándor

Szegedről Makóra vizesárokban
Makó, 2011. január 07. Az M43 as út épülő szakasza makónál. Fotó: Ujvári Sándor

Nyárra tolódhat az M43-as Makóig tartó szakaszának átadása az ár- és belvízhelyzet miatt – írta a Délmagyarország. A pálya Szegedről vezetne a román határra, útba ejtve Makót is. Románia uniós csatlakozása óta ugyanis a forgalom jelentősen megnövekedett ezen a szakaszon, a kamionok jelenleg áthaladnak Szegeden, Makón, és egy sereg kistelepülésen is. Az építkezést jelentősen hátráltatta, hogy csődbe ment a kivitelező konzorcium egyik tagja, a Szeviép Zrt., amely kifizetetlen alvállalkozókat hagyva maga után, augusztus 31-ről március 16-ra módosította a kivitelezési munkálatok befejezésének határidejét.

Az építkezés során végig problémát jelentett, hogy az autópálya módosította a természetes vízjárást, és úgy tűnt, hogy ez tovább rontotta a belvízhelyzetet a nyomvonal mentén. A vízügyi igazgatóság az év utolsó napjaiban nyilatkozta azt a megyei lapnak, hogy az építkezés mentén hiányoznak a vízelvezető rendszer elemei, bővíteni kell a szivattyútelepeket, az autópálya átadásához szükséges vízügyi engedélyeket nem tudják enélkül kiadni. A védművek kiépítéséhez pedig az kell, hogy ne legyen se belvíz, se áradás – ezért vélhetőleg két-három hónapot is csúszhat az átadás.

A NIF Zrt. közleményben reagált: azt írták, hogy március tizenhatodikáig a kivitelezőnek be kell fejeznie a munkát, azután kezdődik a forgalomba helyezési eljárás. A vízügy által hivatkozott szivattyútelep kibővítését ugyan szintén március 16-ig kell befejezni, de ennek hiánya „nem okozhat csúszást az átadásban”, mert ez nem az autópályához tartozik, hanem pluszfeladat, ami a terület vízmentesítését szolgálja.

A vizesek a közleményre hivatalosan nem reagáltak. Megkérdeztük Kozák Pétert, a vízügyi igazgatóság vezetőjét: hogyan oldható fel az ellentmondás? Elmondta, hogy az M5-ös építése kapcsán szereztek tapasztalatokat arról, mennyire fontos, hogy az autópálya mentén a vízelvezetés megfelelő legyen. Jelenleg az M43-as nyomvonalán a szükséges munkálatokat nem lehet elvégezni a belvíz miatt, ezért nyilatkozták, amit nyilatkoztak. A NIF Zrt. erre válaszolta, hogy be fogják tartani a határidőt.

– A törvény egyértelműen szabályozza, milyen védműveket kell megépíteni – nyilatkozta Kozák Péter. – Nem tisztünk az aggódás, nem mondhatjuk, hogy az autópálya nem lesz készen. Nem is mondjuk. Csak annyit szögezünk le, hogy az autópályát akkor engedjük átadni, amikor az megfelel az eredeti terveknek és a vízügyi előírásoknak.

Ezek is érdekelhetnek