Új rend, új szám

Nem protokollhír: a Nemzeti Közlekedési Hatóság új elnöke közelmúltbeli beiktatásán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára újólag megpendítette, hogy jövőre lecserélik a rendszámtáblákat. Méghozzá megyei vagy járási alapon meghatározott jelzésűekre. A tervek szerint a váltás az esedékes műszaki vizsgával egyidejűleg történne meg.

LakóhelyemBudai Horváth József2012. 09. 27. csütörtök2012. 09. 27.
Új rend, új szám

Fogynak a kódok szerte Európában, egyre nehezebb az üdvözítő megoldásra rátalálni. A németek már egyenesen ott tartanak, hogy a forgalomból kivont rendszámtáblákat ismét szolgálatba helyezik. Az olaszok pedig annyi év után éppenséggel áttértek a nem területi alapú rendszerre. Náluk két betű, három szám, majd ismét két betű a szisztéma alapja. Területi jelölésként a tábla jobb szélén szerepel a régió kétbetűs kódja, illetve a főváros neve. Romániában a megyék kétbetűs, a főváros B betűs kódját két vagy három szám, majd három betű követi.

Ami biztos: az olvashatóság legfeljebb 6-7 karaktert engedélyez. Nálunk a területi alap 19 megye plusz Budapest vagy 175 vidéki és 23 fővárosi járás figyelembevételével működtethető. Az előbbi esetben a megyét nem elég egy betűvel jelölni, hiszen csak B betűsből van négy. Hasznos lehet a számok elé-mögé betűket is beilleszteni, ami jócskán megemeli a variációs lehetőségek számát. Így például elképzelhető az első Bács-Kiskun megyei rendszám akképpen, hogy BK 001 AA. Ha a járási szervezés nyer, akkor Kecskemét járás a megyeszékhellyel és a hozzá tartozó további 15 településsel így festhetne a rendszámon: KE 001 AA. Sajnos a területi alapú rendszám sem ad örök időkre szóló megoldást, ott is csak elfogynak egyszer a kombinációs lehetőségek.

A KSH adatai alapján a múlt év végén mintegy hárommillió hazai személyautó rótta az utakat Magyarországon. Ha ehhez hozzávesszük a teherautókat, a motorkerékpárokat és a többi, rendszámmal kötelezően felszerelt járművet, az összlétszám három és fél millióra növekszik. Maga a rendszámcsere autónként jelenleg 8500 forintba kerül. Ehhez jön még az új forgalmi 6000, a rendszámot érvényesítő címke 585 forintért. Az egész csereügylet tehát darabonként 15 ezerre rúg. S ha valaki másik megyéből-járásból vesz használt autót, megint csak fizethet, mint a katonatiszt. (Az idei év első hat hónapjában 192 272 tulajdonosváltást vezettek át.)

A jelenlegi rendszer még legkevesebb 15 évig jól szuperálhatna (jelenleg az M betűnél tartunk). Új rend, új szám: a rendszámcsere az államnak összességében harmincmilliárdos nyereséget hozhat a konyhára.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek