Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Autózni muszáj: számos új és használt, fiatal és öreg járgány talál vagy cserél gazdát mindennap. Mivel a gépkocsik világszerte megdrágultak, érdemes alaposan megfontolni a vásárlást.
Kép: Mercarius flottakezelö autószerviz 2016.12.02 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Hiába hullámzik immár másfél éve a koronavírus-járvány, a hazai autópiac forgalma lényegében tartja a tempót. Bár a pandémia előtti eredmények manapság inkább célkitűzésül szolgálnak, az év első felében eladott új gépkocsik száma így is 75 ezerre rúgott. Mindeközben az árak az egyötödével növekedtek, aminek az okai között említhetjük a nyersanyagárak emelkedését (az acélé például megkétszereződött), a műanyag granulátum és félvezetők hiányát, az akadozó szállítási láncot, a forint árfolyamváltozását.
Több népszerű márka számos modelljére 6–12 hónapot is várni kell, mert a gyárak átmenetileg visszafogták a termelést (a Toyota, a világ legnagyobb autógyártója például 40 százalékkal). Az európai eladások is igencsak lecsökkentek, és a drágulás meglepő következménye, hogy az új autók kategóriájában sok éve legnépszerűbb VW Golfot megelőzte a jóval olcsóbb Dacia Sandero.
Persze az új kocsira vágyóknak azért van miből válogatniuk. Ha az autószalonban a kereskedővel a kiválasztott új kedvencünkről tárgyalunk, érdemes a vételár utáni költségekkel is pontosan kalkulálni, mert aki ezt elmulasztja, könnyen zavarba jöhet a súlyos összegek átutalásakor. Ilyenek a metálfelár, a különféle felszereltségi csomagok, a praktikus kiegészítők.
A beüzemelés (átvizsgálás, azaz a nullrevízió), illetve a forgalomba helyezés (okmányirodai ügyintézés, kötelező biztosítás), valamint az esetleges hitelügyintézés költségei nem csekély summát jelentenek (a hitelre vett kocsira cascót is kell kötni). Hasznos tisztázni, hogy kapunk-e hozzá elakadásjelzőt és egészségügyi csomagot.
Aki a vételárba szeretné az előző kocsiját beszámíttatni (megszabadulni az eladása körüli idegeskedéstől), gondoljon rá, hogy az autója valós értékét nem kapja kézhez, hiszen azt a kereskedőnek még értékesítenie kell. Alkudozni persze szabad, hiszen a csereüzlet mindkét fél érdeke.
Nehézkes ügymenet
Ez év januárjától az 5 évesnél idősebb vagy 160 ezer km-nél nagyobb futásteljesítményű importautókat akkor is alá kell vetni a környezetvédelmi vizsgálatnak, ha rendelkeznek érvényes műszaki vizsgával. Jelenleg a Nemzeti Közlekedési Hatóság a korábbi 5-10 helyett 45-60 napra vállalja a műszaki vizsgáztatást, ami jelentősen megnehezíti az import használt autók forgalomba helyezését.
A fiatal, keveset futott, netán még garanciális, akár már több százezres értékvesztésen átesett használt kocsi – kiemelkedő népszerűsége miatt – általában a legjobb vételt jelenti. (Ide tartoznak a kereskedések szalon- és bemutató-autói is.) Ám most minden kocsi nagyon tartja az árát, ezért az ilyesfajta jármű sokkal kisebb számban szerepel a kínálatban. Így aki megteheti, vagy várjon egy ideig, vagy vegyen akciós újat.
A használt autók piacán csúcs-közelben jár az idei első féléves adat: 395 ezer kocsit írtak át új tulajdonosa nevére. A legnagyobb forgalmat az 1–1,5 millió forintért kínált járgányok körében tapasztalták, melyek életkora 10–15 év körüli. Ezzel a hazai autópark átlagéletkora 14,7 esztendő – ez az adat a német piacon is 9 évre nőtt, aminek a fő oka ott is az új kocsik megdrágulása.
A prognózisok nem jósolnak nagy változásokat a közeljövőre. A kereslet magas, és amíg a gyártók nem érik utol magukat, az árak csökkenésére nemigen lehet számítani. Így akinek már van autója, vigyázzon a kedvencére, akkor jár a legjobban.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu