Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A professzor kiáll a pulpitusra és beszél a hallgatókhoz – nos, már nem ez az egyetlen módja az oktatásnak. Az e-learning program forradalmasította a tanítás módszerét.
Az e-learning az interneten keresztüli távoktatási forma, amire támaszkodva a hallgatók az ország bármely pontján felvehetik az adott kurzust. A hallgatók a világhálón keresztül kapják meg a tárgyhoz szükséges jegyzeteket és információkat a vizsgához. A tárgyat a tutor (oktató) vezeti, akivel a diákok folyamatos e-mail kapcsolatban állnak. Ő segít a kérdések megválaszolásában, s később a vizsgamunkát is ő javítja ki.
E módszerrel indult el 2007. október 1-jén a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Kossuth Lajos Hadtudományi Kar tantárgyaként a Honvédelmi alapismeretek oktatása a Pannon Egyetem hallgatói számára. Hazánkban 2004. november 3-án 136 éves tradíció ért véget: békeidőben megszűnt az általános hadkötelezettség, a Magyar Honvédség áttért a hivatásos és szerződéses katonákból álló haderőre. Ettől fogva a haza védelmére történő felkészítésben csak az önkéntesen katonának jelentkező állampolgárok vesznek részt. Ezért fontos a diplomások honvédelmi identitástudatának kialakítása, a honvédelem ügyéhez történő pozitív hozzáállásának folyamatos fejlesztése. A tárgy sikerességét a hallgatók száma is jól példázza: a Pannon Egyetemen az öt félév alatt 2932 hallgató vette fel a tárgyat. A mosatni félévben 547 fő tanult, ebből 313 vizsgázott.
A tantárgy magába foglalja mindazt a tudást, amelyet – katonai zsargonnal élve – a civilnek ismernie kell: a biztonságpolitika alapkérdései, a honvédelmi szabályzók, a Magyar Honvédség feladatai, a rendfokozatok, a haditechnikai eszközök, az általános katonai ismeretek és így tovább.
A Veszprémi Pannon Egyetem oktatási rektorhelyettese, Kristóf János professzor bizakodva beszélt a Honvédelmi alapismeretek tárgy e-learning oktatásáról:
– Mivel háromkredites tárgyról van szó, a hallgatónak 73 előadáson kellene megjelennie a szemeszter folyamán, ám a távoktatás lehetőséget ad rá, hogy akkor és olyan ütemben sajátítsa el az előírt tananyagot, ahogyan szeretné. Ez azért is fontos, mert nem csak huszonéves fiatalok tanulnak, hanem sokszor főállásban dolgozók is, akiket nem engednek el a munkahelyükről, így levelezői tagozaton tanulnak. Az interneten elért oktatási anyagot azonban ők is könnyen elsajátíthatják. Ez jó kísérlet arra, hogy nagy tömegeket hatékonyan taníthassunk egy egészen új rendszer alapján.
A téli vizsgaidőszakban megmérettetett hallgatók is pozitívan vélekedtek a Honvédelmi alapismeretek tárgyról és annak oktatásáról:
„A tananyag nagyon érdekes kérdésekkel foglakozott, melyek az általános műveltség részét képezik. Hasznos információkat olvastam a NATO, az Európai Unió és az ENSZ működéséről, mely információk hiányában nem értettem napjaink politikáját.”
„Abszolút pozitív véleményem van a távoktatási rendszerről. Tudjuk, hogy az előadásokat nagyon sokan nem látogatják. Ennél a tárgynál a saját tempó a legfontosabb az ismeretek elsajátításához.”
„Alapvetően nem változott a véleményem a katonákról, szerintem nagy megbecsülést és tiszteletet érdemlő hivatás. Igen sokrétű ismeretre van szükségük, amire a civilek nem is gondolnának.”
Ezt a tárgyat mindenki – szaktól és évfolyamtól függetlenül – felveheti, nem kíván katonai előismereteket. Valamennyi hallgatónak katonai témáról írt házi dolgozatot kell beadnia a szemeszter végén, majd sor kerül az írásbeli vizsgára is. A dolgozat és a vizsga osztályzataiból adódik össze a végleges érdemjegy.
Veszprémen kívül Nyíregyházán, Debrecenben és Pécsett is oktatják már a Honvédelmi alapismereteket. De folyamatos az érdeklődés más felsőoktatási intézményekből is, így a jövőben még több városban is elindulhat a kurzus.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu