Moped vagy autó a mopedautó?

Háborognak a mopedautósok. Egy tavaly áprilistól érvényes rendelkezés szerint regisztrációs adót kell fizetniük, és csak B kategóriás jogosítvánnyal vezethetik járművüket. A módosítás azokra is vonatkozik, akik a korábbiakban állították forgalomba négykerekűjüket.

Ország-világSzőrös Zoltán2010. 01. 08. péntek2010. 01. 08.
Moped vagy autó a mopedautó?

A január 1-jétől módosított KRESZ a mopedautó fogalmát is tisztázza: a mopedautó olyan segédmotorkerékpár, amely könnyű négykerekű segédmotoros kerékpár, zárt utastérrel több személy szállítására kialakítva kormánykerékkel és a gépkocsiban szokásos kezelőszervekkel felszerelve.

Magyarországon becslések szerint 300-600 ezer között lehet a mopedautók száma. A tulajdonosokat a tavaly áprilisi rendeletváltozás érzékenyen érintette. Míg korábban az „A1”, illetve az „M” kategóriával rendelkezők is a volánhoz ülhettek, 2009. áprilisától már B kategóriás jogosítványt írtak elő. Több panaszos az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordult. Főként idősek, rokkantnyugdíjasok, mozgásukban korlátozottak, akik többek között éppen azért választották ezt a közlekedési eszközt, mert járművük négykerekű segédmotoros kerékpárnak minősül, így eddig nem volt szükség személygépkocsira érvényes jogosítványra. Különösen azok sérelmezték a változtatást, akik régebben szerezték be járművüket, s április 1-jéig jogszerűen vettek részt a forgalomban. Most viszont jelentős kiadást jelent az „adminisztratív” forgalomba helyeztetés, illetve az is, ha vállalják a magasabb szintű tanfolyam elvégzését. A mopedekre rendszámot és forgalmi engedélyt adnak ki, aminek feltétele a regisztrációs adó megfizetése, illetve tulajdoni lapra is szükség van. Ez utóbbit eddig nem kérték, de sokszor nem is tudják bemutatni.

Dr. Szabó Máté országgyűlési biztos valamennyi érintett tárca vezetőjétől állásfoglalást kért. Az igazságügyi és rendészeti miniszter tájékoztatása szerint a mopedautókra a személygépkocsiknál kisebb díjtételeket szabtak meg. Jelenleg tagállami döntési hatáskörbe tartozik a szabályozás, ám vizsgálják, hogy 2011-ig bevezessék-e az Európai Parlament és az Európa Tanács irányelvét: a kifejezetten a mopedautókra vonatkozó vezetői engedélyt, továbbá a képzési, vizsgáztatási, életkori feltételeket. A pénzügyminiszter nem lát okot arra, hogy mentességet kapjanak a mopedautót forgalomba helyezők. Az ORFK szerint a járműfajtákra vonatkozó szabályok korántsem egyértelműek, de jelentős részét rendezték a közelmúltban életbe lépett módosítások.

Egyrészről tehát cél több százezer gépjármű azonosíthatósága, regisztrálása, hatósági engedéllyel és jelzéssel való ellátása, s ez az ombudsman szerint nem is okoz alapvető joggal összefüggő visszásságot. Más a helyzet azonban, ha a forgalomban évek óta jogszerűen résztvevőkről van szó – s így például előfordulhat, hogy nem tudja igazolni a tulajdonjogot.

Dr. Szabó Máté úgy véli, nem összehasonlítható a rendeletváltozás előtt, illetve után forgalomba állított mopedautók helyzete. A szabályok bevezetésén túl ugyanis fontos, hogy azok miként érvényesülnek, milyen hatással vannak a tulajdonosokra. Felhívja a figyelmet arra is, hogy nem a Nemzeti Közlekedési Hatóság, hanem az igazságügyi és rendészeti miniszter hatáskörébe tartozik annak szabályozása, hogy az adott vezető engedély-kategóriák milyen járművek vezetésére jogosítanak. Az ombudsman az ellentmondások feloldására a két illetékes tárcához és az Országgyűléshez is javaslattal élt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek