Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
„Emelkedj, emelkedj! Földfelszín előttünk!” – szólalt meg egy géphang a pilótafülkében, nem is egyszer. A pilóták nem reagáltak – a repülőgép csökkentette a magasságot. Másodpercekkel később hallható, hogy a gép bal szárnya faágaknak ütközik: a Tu–154-es megpördült és lezuhant. A fedélzeten mindenki meghalt, közöttük a lengyel elnök és felesége is.
Kép: Experts collect and investigate the wreckage at the site of the Tupolev Tu-154 plane crash in Smolensk, April 13, 2010. Officials said a memorial service for all 96 victims of the crash would be held on Saturday and that a state funeral for Polish President Lech Kaczynski and his wife Maria could take place either on the same day or on Sunday. REUTERS/Sergei Karpukhin (RUSSIA - Tags: DISASTER TRANSPORT POLITICS), Fotó: © Sergei Karpukhin / Reuters
Lengyelország június elsején kapta meg Oroszországtól az április 10-én Szmolenszk közelében lezuhant lengyel elnöki különgép fekete dobozaiban tárolt hangfelvételek másolatát. Varsóban a hangfelvételek átiratát lengyel és orosz nyelven közzétették a belügyminisztérium honlapján. A 41 oldalas szöveg nyilvánosságáról Donald Tusk miniszterelnök döntött, mert egyre vadabb (összeesküvés-elméleti) találgatások látnak napvilágot.
A hangfelvételekből sok újdonság nem derül ki – az azonban igen, hogy a döntéshozatal legvégső stádiumában a pilóták hibáztak, még akkor is, ha netalán komoly lélektani nyomás nehezedett rájuk a leszállás érdekében. A Dow Jones hírügynökség szerint a pilóták „indirekt módon kommunikáltak” Lech Kaczyński államfővel – hogy miként, azt csak találgatni lehet.
Jerzy Miller lengyel belügyminiszter az átirat közlése után kijelentette: „A felvételek nem adnak választ sok kérdésre és kételyre. A pilóták eltökélték, hogy leszállnak, csak éppen azt nem tudjuk, hogy milyen ok miatt voltak ennyire határozottak.”
Megjegyezte, hogy a földközelséget automatikusan jelző berendezés a katasztrófát megelőző 60 másodpercben összesen nyolcszor „szólt”: „Emelkedj, emelkedj, földfelszín előttünk!” Hasonló esetben a pilóta magához rántja a magassági kormányt, felpörgeti a motorokat és olyan gyorsan emelkedik, ahogy csak tud.
A hangfelvételek tanúsága szerint azonban az automata géphangra a pilóták nem is reagáltak – sőt, a gép továbbsüllyedt. Ennek magyarázatára a The New York Times adott választ. A lap megszólaltatta a földközelséget jelző berendezés gyártóját, az United Avionics vállalatot.
A legtöbb orosz repülőtér nem szerepel a berendezés (Terrain Awareness and Warning System) adatbázisában – a szmolenszki sem. Ha pedig ilyen esetben a berendezés mégis jelez, akkor lehet, hogy csak „kellemetlenkedik”: mi jobban tudjuk, ki figyel oda? (Az autósok is tudják: ha pirosan ég a benzintank mérője, akkor még elég sok kilométert lehet megtenni.)
A Bloomberg hírügynökség kikérte David Learmountnak, a brit királyi légierő volt pilótájának, most a Flight International című szaklap biztonsági szakértőjének a véleményét: „A repülés története tele van efféle balesetekkel, amikor a pilóták túlfeszítik a szerencséjük kereteit, 19-re lapot húznak és azt hiszik, mindjárt megpillantják a leszállópályát, ez a lehető legszokványosabb baleset.” A tragédia idején végig a pilótafülkében tartózkodott Andrzej Błasik tábornok, a lengyel légierő főnöke, arra azonban nincs (hanganyagi) bizonyíték, hogy bármikor befolyásolni akarta volna a pilótákat – de „a hátuk mögött állhatott, és figyelt”.
Lech Kaczyński elnök feleségével együtt a katyni mészárlás 70. évfordulójára utazott Nyugat-Oroszországba és vele volt Lengyelország teljes vezető katonai, politikai, vallási és szellemi elitje. Mind a 96 ember meghalt a repülőgépen. Kiderült: a pilóták egyáltalán nem voltak tapasztaltak, sőt: nagyon keveset repültek egy Tu–154-eshez mérhető repülőgépen.
Az világos, hogy a leszállási kísérlet a pilóták döntése volt – akármilyen okból hoztak is ilyen döntést. Megtagadhatták volna.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu