Elszegényednek a vásárlók, de már nem költenek kevesebbet

Az egyre vékonyabb pénztárcák egyértelmű jele, hogy 100 forintból már 24-et költünk a multiláncok saját márkás, általában legolcsóbb termékeire. Ugyanakkor megállt a kereskedelmi forgalom csökkenése.

Ország-világ2012. 02. 26. vasárnap2012. 02. 26.

Kép: Kecskemét, 2008. december 12. Tesco, karácsonyi bevásárlás, hipermárket. Fotó: Ujvári Sándor

Elszegényednek a vásárlók, de már nem költenek kevesebbet
Kecskemét, 2008. december 12. Tesco, karácsonyi bevásárlás, hipermárket. Fotó: Ujvári Sándor

Kereskedelmi márkás élelmiszerekre mintegy 320 milliárd forintot költöttek a fogyasztók tavaly, háztartási vegyiárukra és kozmetikumokra pedig kereken 50 milliárd forintot - közölte a Nielsen piackutató csütörtökön az MTI-vel.

A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket. A közlemény szerint az élelmiszerek esetében a kiskereskedelmi vásárlók által kiadott minden 100 forintból 24 jutott kereskedelmi márkákra tavaly, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt.

Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 35 százalék volt. Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál minden hatodik forint került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért tavaly, ugyanannyi, mint egy évvel korábban. Mennyiség szempontjából 35 százalékról 33-ra csökkent a kereskedelmi márkák piaci részesedése egy év alatt.

2011 végére fellendült a kiskereskedelem forgalma az előző karácsonyi szezonhoz viszonyítva is, ez azonban nem változtatott azon, hogy az éves szintet stagnálás jellemezte. Az elmúlt évek visszaesései legalább megtörtek.

2011 decemberében a kiskereskedelmi forgalom volumene 1,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit - derül ki a KSH adataiból. Ezen belül a bútor és műszaki cikk üzletek dinamikus forgalmának emelkedése volt a meghatározó. Az év egészében a kiskereskedelemben így 7900 milliárd forint értékű forgalom realizálódott, 2010-hez képest a forgalom volumene lényegében nem változott. A forgalom volumene 2009 közepe óta lényegében a 2005. évi szint körül mozgott.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek