Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Régi-új fogalmat kell megtanulnunk 2013 januárjáig: ez a járás. A „Jó Állam” kialakításának ezen lépése jókora vitát kavart! Nemrég zárult le a társadalmi egyeztetés, és 400 település szeretne más járáshoz tartozni. Minap a kormánypártok egri frakcióülésén is összecsaptak a vélemények. Lássuk, milyen érvek szólnak mellette és ellene!
Kép: Kormányablak, ügyintézés a Teve utcában Az integrált kormányzati ügyfélszolgálati irodákban 29 ügykört lehet intézni: többek között ügyfélkaput nyitni, vállalkozásokkal kapcsolatos ügyeket intézni, családi pótlékot, gyest, anyasági támogatást igényelni, és általános tájékoztatást kérni. 2011.01.04. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter
Bár a járásokat felvázoló országtérkép elkészült, várhatóan átrajzolhatják még. Január végén zárult le a társadalmi egyeztetés az államigazgatás legkisebb területi egységeiről. Összesen 757 kezdeményezés érkezett, illetve 400 település vágyik másik járásba, így a vita igencsak eltart még egy darabig. A javaslatok zöme a határok kiigazításáról, illetve az új körzetközpontokról szólt. A hírek szerint az már tény, hogy 175 járás jön létre, a számokon nem változtatnak: vidéken 168, a fővárosban pedig 7 körzetet jelöltek ki. A határok azonban még képlékenyek. Várhatóan márciusban az Országgyűlésben is összecsapnak majd a képviselők a járások kialakításáról szóló törvény tárgyalásakor.
Még a kormánypártok legutóbbi frakcióülésén is jókora vitát kavart, amikor a járások ügye került terítékre – derült ki az egri sajtótájékoztatón Lázár János szavaiból. A frakcióvezető szerint a járásokra azért van szükség, hogy az emberek jobb államigazgatási szolgáltatásokhoz jussanak. Nem mindegy azonban, hogy egy körzet hány tízezer embert lát el. Az egri vitából is kitűnt, hogy „a méret a lényeg”, fogalmazott a frakcióvezető. Ne legyenek kirívó különbségek a járások méretében, de tegyék mérlegre a települések érdekeit is – ezért folytatódnak az egyeztetések. Az sem tisztázott, hogyan viszonyuljanak egymáshoz a fővárosi járások és a kerületek. A kormány június 30-ig kapott arra határidőt, hogy véglegesen döntsön a körzetek ügyében.
Miért is van szükség a hazánkban egyszer már megszüntetett rendszer újjáélesztésére? A legfontosabb cél, hogy jövőre bevezessék a kényelmes, ügyfélbarát egyablakos ügyintézést, és átláthatóbbá, egyszerűbbé tegyék az államigazgatást. Mindez kedvez a gyorsaságnak is, 2014-től az ügyintézési határidő 30 napról 21 napra csökkenhet – közölte a közigazgatási tárca. A járásokat a kormányzat szándéka szerint azért hozzák létre, hogy a „Jó Államot” közelebb vigyék az állampolgárokhoz. A kormányablakok így majd több mint háromszáz helyszínen szolgálják ki az embereket. A kistelepülések hivatalainak pedig meghagyják a helyi ügyeket és az ahhoz kapcsolódó adminisztrációt. A járási rendszer akkor töltheti be a hivatását, ha jól együtt tud működni a helyi önkormányzatokkal. A járási kormányhivatalokban zömében azok dolgoznak majd, akik most a megyei szint alatt, azaz a polgármesteri hivatalokban, illetve az okmányirodákon intézik például az anyakönyvi ügyeket, belőlük várhatóan kormánytisztviselők lesznek.
Mint ismeretes, 2011. január elején nyíltak meg hazánkban az első kormányablakok 29 helyszínen, a megyeszékhelyeken, a megyei jogú városokban és a fővárosban. Jövőre minden járási székhelyen és minden olyan településen kinyílik a kormányablak, ahol eddig okmányiroda működött.
Tévhit, hogy a járások a kistérségek, önkormányzati társulások szerepét veszik át. Ugyanis más lesz a területi határuk, és abban is különböznek, hogy azokat a teendőket látják majd el, melyek eddig az állam „kényelemből” a települések jegyzőire hárított. Az önkormányza¬toknál maradt közszolgálati feladatokat húsz év után veszi vissza az állam.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu