Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Megszűnhet Dunaújváros vízellátása, amennyiben a helyi szolgáltatást végző cég nem fizeti ki negyvenmilliós tartozását a regionális vízműnek. Ennek kapcsán egymást érték a közlemények, de a főcsapot még nem zárták el.
Kép: Dunaújváros, 2010. augusztus 25. Panelházak, balra a víztorony a Római-városrészben, Dunaújvárosan. MTI Fotó: Kovács Tamás, Fotó: Kovács Tamás
Már évek óta tart a vita a Dunaújvárosi Víz, Csatorna és Hőszolgáltató Kft. (DVCSH Kft.) és a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (DRV Zrt.) között. Számos esetben csak a bíróságon tudták tisztázni nézeteltéréseiket, melyek leginkább a vízszolgáltatásért benyújtott számlák kiegyenlítésére vonatkoztak. Mivel azóta sem lett jobb a helyzet, a siófoki székhelyű vízmű drasztikus lépésre szánta el magát. A Szabad Földhöz is eljuttatott közleményükből kiderül, ha a dunaújvárosi vízközmű-szolgáltató a megadott időpontig nem rendezi negyvenmilliós tartozását, elzárják az ercsi–dunaújvárosi távvezetéket, vagy jelentős mértékű vízkorlátozást rendelnek el.
– Nyomatékosan felszólítottuk partnerünket, hogy a biztonságos vízellátás érdekében tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az üzemeltetésükben álló területen a magánszemélyek, intézmények, egyéb gazdálkodó szervezetek ellátása ne kerüljön veszélybe – közli érdeklődésünkre Winkler Tamás, a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. vezérigazgatója, majd azt is hozzáteszi, hogy további hatvanmilliós tartozása is van a kft.-nek.
Ezután felvettük a kapcsolatot a városi tulajdonban lévő Dunaújvárosi Víz, Csatorna- Hőszolgáltató Kft.-vel is, melynek ügyvezető igazgatója, Pikóné Perjési Irén többet nem tud nyilatkozni, mint ami kiadott közleményükben szerepel. Annak alapján vegyük hát sorra álláspontjukat.
Szerintük a DRV Zrt. „saját érdekkörében felmerülő műszaki sajátosságok által indokolt kényszerszolgáltatást végez”, vagyis egy szem nem lakossági fogyasztó kivételével a dunaújvárosiak ivóvízellátásához nincs szükség rájuk, már csak azért sem, mert ők teljes mértékben az általuk működtetett, Szalki-szigeteken lévő csápos kutakból veszik a vizet. A közleményben megjegyzik, hogy a DRV Zrt. a dunaújvárosi előállítású ivóvíz árának több mint kétszeresét kéri el tőlük, ezért kell a fogyasztóknak is drágább vízdíjat számlázniuk.
Kifogást emelnek a vezetékrendszer műszaki állapota ellen, amit alkalmatlannak tartanak bárminemű szolgáltatásra. Hasonlatuk nem túl hízelgő: „rendszeres meghibásodásai miatt lassan már egy tehénitató ellátására sem megfelelő”. Rendszeresek a csőtörések, s az így keletkező „többletszolgáltatásért” nem hajlandók fizetni. Vitatják az átvett víz mennyiségét – állítólag a DRV Zrt. írásban elismerte, hogy elszámolásmérőjük hosszú időn át nem volt hiteles. Mindezek következtében a DVCSH Kft. szerződésszegéssel vádolja a DRV Zrt.-t, és leszögezik, hogy a miattuk fenntartandó folyamatos ivóvíz-átvételi kötelezettséget nem a dunaújvárosi lakosság riogatásával és pánikkeltéssel kellene pótolniuk, hanem rendszeres karbantartással és felújítással.
A megalapozatlan tájékoztatás miatt vízközmű-szolgáltató jogi lépéseket tesz, mindazonáltal megnyugtatják a helyi lakosságot, ha a DRV Zrt. felfüggeszti vagy szünetelteti „kényszerszolgáltatását”, abból a Dunaújváros közigazgatási területén élők semmit nem fognak észlelni. Véleményük szerint az esetleges vízminőség-romlásért pedig kizárólag a DRV Zrt.-t terheli a felelősség.
Az imént tartalmában ismertetett közleményről Winkler Tamás, a DRV Zrt. vezérigazgatója tőlünk értesült. Elöljáróban elmondta, hogy a ki nem fizetett számláik ügyében bírósághoz fordultak. Legalább másfél tucat esetben jogerős ítélet született, tehát jogosak a követeléseik. Ezen tehát nem lehet vita, mégsem sikerül a kintlévőség behajtása. A társaság ugyanis részben, kisebb összegek átutalásával időnként rendezi az adósságát, ezért végrehajtást nem lehet ellenük indítani.
– Az általunk eljuttatott ivóvízből szolgáltatnak, a lakosságtól beszedik a vízdíjat, amit nekünk nem fizetnek meg. Ezt a magatartást nem nézhetjük el tovább – mondja a vezérigazgató. – Most hallok először arról, hogy „kényszerszolgáltatók” lennénk. Örülök annak, ha el tudják látni kötelezettségeiket, de eddig ezt nem közölték velünk, ami nem valami tisztességes dolog.
A DRV Zrt. első embere felháborítónak tartja a „riogatás” vádját és a „tehénitató” hasonlatot is. Hat megyében, 350 településen, 700 ezer embernek szolgáltatnak ivóvizet mindenki megelégedésére. Amennyiben kifogásolható lenne a munkájuk, a bíróság sem ítélte volna meg a dunaújvárosiakkal szembeni követeléseik jogosságát. Mellesleg: akkor nem hivatkoztak műszaki alkalmatlanságra. A vezérigazgató szerint partnerük elszámolásmérővel kapcsolatos állítása csúsztatás, bizonyos tételek felett vannak vitáik.
Amennyiben elzárják az ercsi–dunaújvárosi távvezetéket, visszaút már nem lehetséges. Ha a dunaújvárosi szolgáltató bajba kerül, vagyis tartalékai elfogytával mégsem tudja törvényi kötelezettségeit ellátni, hiába fordul újra a zrt.-hez, azok legkorábban két hét műszaki előkészítés után tudnák újra megnyitni a főcsapot.
Kerestük a felelősségben osztozó önkormányzatot is, de Szepesi Attila, gazdasági ügyekkel foglalkozó alpolgármester csak azután kíván nyilatkozni, ha már mindkét félnél körültekintően tájékozódott. Az esetről a DRV Zrt. az illetékes népegészségügyi szakigazgatási szervet és a víziközmű-szolgáltató szektor felügyeletét ellátó Magyar Energia Hivatalt is értesítette. Tehát az ügynek mindenképpen lesz folytatása, amire lapunkban is visszatérünk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu