Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Két helyszínen elkezdődött a Magyar Sajtút Hálózat kiépítése. A tervek szerint minden megyében legalább egy állomás lenne, ami nemcsak a sajt, hanem a vidék népszerűsítését is szolgálja.
Kép: Hortig Rezső és Bertók Zsuzsa házi sajt készítő üzeme kecske tehén tej tejtermék Lajosmizse 2013 09 30 Fotó: Kállai Márton
Hasonlóan a borutakhoz, hamarosan kiépül a Magyar Sajtút Hálózat. Az ötlet a Kis-, Közép- és Agrárvállalkozók, Sajtkészítők Egyesületétől származik. Képviselői a nyáron Svájcban, Franciaországban és Ausztriában jártak, hogy megnézzék, hogyan működik mindez a gyakorlatban. A tervek szerint a kézműves sajtkészítők nemcsak saját portékáikat árusítják és kínálják, hanem az érdeklődők kulturális programokon vehetnek részt, megnézhetik és ki is próbálhatják a sajtkészítés egyes fázisait, valamint bepillanthatnak az állattartás és a gazdálkodás mindennapjaiba.
– Nálunk egy gazda az állatok abrakolásától a sajtkészítésig mindent maga csinál. Ezzel szemben Nyugat-Európában mindenkinek megvan a maga feladata, egy ember csak egy fázissal foglalkozik: egyik csak állatot tart és leadja a tejet, a másik a sajtot készíti, a harmadik árulja. Vitathatatlan, hogy így magasabb színvonalon lehet dolgozni – mondja Kovács László, az egyesület elnöke. Azt is hozzáteszi, hogy hazánkban mindenképpen van létjogosultsága a sajtútnak: – Közel száz manufaktúra állítja elő a hazai sajtok öt százalékát.
A magyar kézműves sajtok ízesítésben nagyon sokszínűek, ám a fogyasztók többsége igen konzervatív.
Sokaknak a sajt ma is a trappistát jelenti – mondja Kovács László. A Sajtút Hálózat talán ezen a tendencián is változtathat: a cél, hogy minden megyében legyen legalább egy állomás. Kettő már épülőben van, az egyik a Fejér megyei Etyeken, a másik a Nógrád megyei Szentén. Egy-egy megálló kialakítása 40–50 millió forintba kerül, hiszen ki kell építeni a fogadóteret és a mellékhelyiségeket, valamint a környezet rendezése sem maradhat el. Az érintett önkormányzatok is csak profitálhatnak mindebből, ezért igyekeznek uniós források felkutatásával segíteni azokat, akik szívesen csatlakoznának a hálózathoz. Kovács László elmondta, hogy vannak olyan támogatók, akik nem csatlakoztak a hálózathoz, de szívesen fogadnak turistákat jelenleg fejenként 1,8 kilogramm sajtot fogyasztunk évente – az egyesület célja, hogy ezt az arányt 2,8 kilogrammra növelje. Ez éves szinten 100 millió liter magyar tej számára jelentene piacot.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu