Kövek a jégúton

Pekingben, Kína fővárosában áll a Tiltott Város. Csaknem ötszáz éven át szolgált a kínai császárok lakóhelyeként és a birodalom központjaként. 1406 és 1420 között épült, 980 épületből áll, 720 ezer négyzetméteren terül el, amiből 150 ezer van beépítve.

Ország-világKirály Farkas2013. 12. 02. hétfő2013. 12. 02.

Kép: Image: 0145615719, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Alamy, Fotó: Profimedia-Red Dot

Aerial view of the Forbidden City as seen from Prospect Hill in Jing Shan Park during summer in Beij
Image: 0145615719, License: Rights managed, Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Alamy
Fotó: Profimedia-Red Dot

A feljegyzések szerint XV. századi építői 100-200 tonnás kőtömböket szállítottak a lelőhely és az építkezés közötti csaknem 70 kilométeres szakaszon. Ráadásul nem mindenhol úton, hanem helyenként gyalogösvényeken. A szállítás mikéntje hosszú ideig legalább akkora titoknak számított, mint az egyiptomi piramisok alapanyagának mozgatásáé. Nemrégen – mintegy hatszáz évvel később – viszont fény derült a módszerre, aminek lényege: jégen csúsztatták a köveket.

A munkások ötszáz méterenként kutakat fúrtak, s az ezekből nyert vízzel öntözték az útvonalat. A pekingi egyetem kutatói a korabeli dokumentumokból kiindulva megállapították, hogy a kínai főváros környékén akkoriban eléggé hideg volt a jégutak egész télen keresztüli megmaradásához. Ám annyira mégsem volt hideg, hogy a jégre öntött víz azonnal megfagyjon, ehhez néhány percnek el kellett telnie. Ezzel a lehetőséggel éltek a kőszállítók: fából készített szánjaik talpa alá folyamatosan friss vizet öntöttek, s így húzták-vonták a terhüket.

Kiszámolták, hogy milyen esetben hány emberre volt szükség a kövek mozgatásához. Ehhez egy, bizonyíthatóan az ominózus útvonalon szállított 123 tonnás, 10 méter hosszú követ vettek alapul. Száraz talajon 1537 munkás kellett volna a szállításhoz, vízréteggel borított fatalajon csak 358. A jégúton való húzáshoz szerintük 338 ember erejére lett volna szükség, ugyanakkor a vízzel öntözött jégen már sokkal kevesebbre: ily módon mindössze 46 húzómunkás is elég lehetett a kő mozgatására.

Elelmélkedhetünk azon, hogy miért nem használtak állatokat a kövek szállításához. A mérnökök valószínűleg féltették hatalmas köveiket, s így nagyobb biztonságban vélték azokat. Hogy a hidegben a tömböket szánkáztató parasztok mit gondoltak, arról nincsenek feljegyzések.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek