Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A legkeményebb banda padlógázzal menekült, a motorháztetőn vonszolták az elfogást vezető alezredest. Az M5-ösön járőröző rendőrökkel tartottunk, hogy lássuk, mi történik a sztrádán.
Kép: Kiskunfélegyháza-Lajosmizse, 2014. február 17. M5 autópálya rendőrség Kiskunfélegyházi csoportja. Fotó: Ujvári Sándor
Ami az M5-ös sztráda 57. és 126. kilométerszelvénye között történik, arról a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság autópálya-alosztályának tudomása van. Napi huszonnégy órás szolgálatuk során hol gyorshajtókra vadásznak, hol pedig az „utazó bűnözést" próbálják megállítani. Kíváncsiak voltunk a munkájukra, ezért járőreikkel tartottunk.
Reggel nyolcra beszéltük meg a találkozót az M5-ös sztráda kiskunfélegyházi csomópontjánál, ott található a megyei autópálya-rendőrség bázisa. Kapunk egy forró kávét, és már kezdődik is a reggeli eligazítás, amelyet Kecskés Zoltán főtörzszászlós tart. Végigtekint kollégáin, hogy felkészültek-e a szolgálatra, vagyis megfelelő-e a ruházatuk, a fegyverzetük, a járőrfelszerelésük, náluk vannak-e a szükséges iratok, dokumentumok.
– Tegnap mindössze egy baleset történt Félegyháza közelében, árokba hajtott egy autó – hozza szóba társainak a főtörzszászlós az előző huszonnégy óra egyetlen eseményét. – Mára a szokásos ellenőrzéseket terveztük. Csatlakozzatok rá az útdíjhasználatot ellenőrző mobil kamerákra is, és a nem fizetők ellen tegyétek meg a megfelelő intézkedéseket. Ja, és keresünk egy lopott Nissant, amit Fejér megyéből kötöttek el.
Nem ígérkezik eseménydúsnak az előttünk álló túra, aminek végső soron rendvédelmi szempontból örülni kell. Persze előre sosem lehet kiszámítani, mi történik. Mesélik az autópálya-rendőrök, hogy náluk az időjárás-változás borítja fel a nyugalmat. Ha esik a hó vagy leszáll a köd, megszaporodnak a balesetek. De nemcsak ezek adnak munkát nekik, hanem a nyílt pályán elkövetett bűnügyek, például a trükkös lopások is. A módszerek ismertek: a parkolóban kiszúrják az autók gumiabroncsait, majd felajánlják segítségüket a kerékcserében, s addig kirabolják az áldozatot. Nem könnyű a tettenérés, a cselekmény bizonyítása. Nemrég azonban a zsaruknak sikerült elkapniuk azt a három-négy fős bandát, amelyik a kecskeméti csomópontban ügyködött, bár a tettesek megpróbáltak elinalni a helyszínről.
– Elsodort egy menekülő járgány, szerencsére nem lett nagyobb bajom – idézi fel a vele történteket Nagy Gábor alezredes, alosztályvezető. – Civil kocsiból figyeltük a bűnözőket, akik az egyik parkolóban sorra törték fel az autókat, amíg utasaik a mosdóban tartózkodtak. Aztán vérszemet kaptak, már az alvókra is rátámadtak. Megpróbáltuk őket feltartóztatni, de beugrottak a kocsijukba és padlógázzal elhajtottak, hiába lőtt rá a kollégám a kerekükre. Néhány méteren át vonszoltak a motorháztetőn, majd a földön találtam magam.
Petőfiszállás közelében viszont horogra akadt egy nyolctagú trükkös csapat, ők is az éj leple alatt „dolgoztak”. Büntetőeljárás indult ellenük, többen hűvösre kerültek. Az autópálya-rendőrök visszatérő elkövetőkkel is találkoznak, közéjük tartozik a hatalmas fekete Mercedesszel közlekedő román álcsalád. Ők az útszélen eljátsszák, hogy elfogyott az üzemanyaguk. Leintik a gyanútlan autósokat, akiknek mindjárt fel is kínálják a zsebeikből előkerülő arany ékszereket (persze nem azok), és amíg vitatkoznak-egyezkednek, addig a társaságból valaki kirámolja a bepalizott sofőr kocsijában szem előtt lévő értékeket. Egy időben a gázolajlopás volt a favorit, ez mára alábbhagyott, tartja magát viszont a kamionok pótkerekeinek meglovasítása. Viszik az utastérben felkínálkozó értékeket, táskát, mobiltelefont, notebookot. A verdák közül a külföldi rendszámú, drágább márkák eltulajdonítására „szakosodtak” a zsiványok, akiket egyre inkább sikerül kiszorítani a térségből.
– A nyitott határok Európájában nehéz megállítani az „utazó bűnözést" – mondja Törköly Sándor zászlós. – Itt haladnak át a vendégmunkások. Szerbia felől pedig embercsempészek érkeznek, nincs olyan pontja a Földnek, ahonnan ne hoztak volna már menekülteket. Ha az autópályára keverednek, elfogjuk őket. A felderítés a bűnügyi csoport dolga, a további intézkedés idegenrendészeti eljárás keretében zajlik, aminek általában kitoloncolás a vége.
A járőrök fegyverellenőrzésen esnek át. Beülünk a rendőrkocsiba, s még el sem indultunk, újabb körözött autóra érkezik bejelentés a rádió-adóvevőn – nem tétlenkedtek a tolvajok az éjszaka. Aztán rákanyarodunk az M5-ösre. Hegedűs Attila főtörzsőrmester Kecskés Zoltán főtörzszászlóssal összeszokott párost alkot: minden problémát azonnal kiszúrnak szolgálatuk során. Lekanyarodnak a parkolókba, áthajtanak a benzinkutakon, útbaigazítják a tanácstalan idegeneket.
Balra fordulunk, Lajosmizse felé vesszük az irányt. A kamionoknak kötelező a tengelymérőnél áthaladniuk, de a szolgálatban lévő autópálya-rendőrök nem ezt ellenőrzik, hanem a szemerkélő esőben kint ácsorgó kollégáikat. S mindent rendben találnak. Visszatérve a nyílt pályára, pillanatokon belül szabálytalanságot észlelünk: kamion előz kamiont. Ezt, ugye, a magyar KRESZ 2011 januárja óta tiltja – főleg a külföldiek szegik meg.
– Na, itt a mai nap első szabálysértője! – jegyzi meg Kecskés. Kollégája pedig rálép a gázpedálra, bekapcsolja a villogót és letessékeli a kamionost a legközelebbi parkolóba. A lengyel sofőr nem tiltakozik, elismeri, hogy hibázott. Ettől kezdve már csak a közös nyelvet kell megtalálni vele, ezt a rendőrök egy prospektus segítségével el is érik. Ugyanis a legfontosabb szabálysértések több kelet-közép-európai nyelven olvashatók, csak rá kell bökni a megfelelőre. Esetünkben a lengyelre. Helyszíni bírság: húszezer forint. A fiatalember sárga csekket kap, amit jobb, ha befizet a legközelebbi postán, mert ellenkező esetben a határidő elteltével nyilvántartásba kerül, és legközelebb behajtják rajta, addig nem lépheti át a magyar határt.
És mi a helyzet a gyorshajtókkal? Tízből nyolc nem magyar sofőr. Volt, aki 218 km/órás sebességgel száguldozott. Akit elkapnak, azt motoros rendőrökkel kivezetik a sztrádáról és eljárást indítanak ellene. A külföldieket csak akkor engedik tovább, ha azonnal kifizetik a büntetést.
Időzünk az autópálya-matrica ellenőrzésére kirendelt szolgálatosoknál, nagy fogásokról ők sem tudnak beszámolni. Rójuk a kilométereket Kiskunfélegyháza felé, csendes a forgalom, semmi kirívó eset. És ez az állapot kitartott a huszonnégy órás szolgálat végéig. Szerencsés nap volt.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu