Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
MINAP BEIKTATTÁK TISZTSÉGÉBE dr. Fekete Károlyt. A Tiszántúli Református Egyházkerület új püspöke szerint nem törvényszerű, hogy mindig az a jó vagy rossz, amit az állam képvisel – az egyháznak minden esetben kritikusan és építő jelleggel kell viszonyulnia ehhez. Ami az ember javára van, ahhoz csatlakozni kell.
Kép: Debrecen, 2015. február 5. Fekete Károly, a Tiszántúli Református Egyházkerület új püspöke a debreceni Református Nagytemplomban 2015. február 5-én. A Debreceni Református Hittudományi Egyetem rektorát, a Református Kollégium igazgatóságának elnökét 2014 decemberében választották meg hat évre püspöknek, a posztot három cikluson át, 18 évig betöltő Bölcskei Gusztáv utódául. Az új püspököt január 24-én iktatták be. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt, Fotó: Czeglédi Zsolt
– Főtiszteletű püspök úr, első nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy változásra van szükség a református egyházban. Adja magát a kérdés: reform a reformátusoknál?
– Felfogásom szerint mélyreható szemléletváltás szükséges, de nem szeretem a reform kifejezést, a székfoglalómban is ezért használtam a megújulás szót. A XX. század számos kihívás elé állított bennünket, és nem mindig volt időnk arra, hogy elmélyüljünk saját dolgainkban. Most talán van módunk lelassulni, és figyelmünket az emberek lelkében végbemenő változásokra fordítani.
– Javítson ki, ha rossz következtetésre jutnék: a reformátusok az elmúlt évtizedekben elvesztették a kapcsolatot az emberekkel?
– Erről szó sincs. Csupán bennünket is sodortak az elmúlt évtizedek társadalmi változásai. Csak egyetlen, személyes példa: amikor 1989 táján megnyílt a lehetőség a hitoktatásra, nekem, fiatal lelkészként, aki általános teológiát tanultam, minden napra négy általános iskola és négy gimnázium jutott. Vagyis, ha csak hittanórákat tartok, és nincs egyéb szolgálatom, akkor is kitelt volna a munkaidőm. És ehhez jött még a kórházi misszió, majd részt vettem a debreceni egyetemi gyülekezet beindításában, valamint reggel és este is tartottunk istentiszteletet a Nagytemplomban. Mindezt úgy, hogy még nagy volt a lelkészhiány. Ma már más a helyzet: egyre többen végeznek a különböző hitéleti szakokon. Ez új lehetőségeket kínál.
– Segítőket kapnának a lelkipásztorok?
– Ott, ahol erre lehetőség van. A kisebb falvakban nyilván nem, de a nagyobb gyülekezetekben igen. A lelkipásztorok munkáját hitoktató, gyülekezeti diakónus, adminisztrátor segíti majd; a nagyobb bevételű egyházközösségeknél pedig a tavaly bevezetett gazdasági törvényeink alapján kettős könyvelést kell végezni, amihez szakemberekre lesz szükségünk.
– Vagyis a református egyház hamarosan munkahelyteremtővé is válik.
– Ez összhangban van egyházi berendezkedésünkkel. Nálunk ugyanis mindenki fontos feladatot végez. A világi tagok sem bábuk, hanem együttműködők. A presbiterek sem szavazógépek, hanem egyházunk életének alakítói. Jól képzett szakemberek nélkül nem lehet eredményes munkát végezni.
– Ezért is kerültek nehéz helyzetbe, más felekezettel együtt, amikor ismét bevezették a hit-, az erkölcstan- és az etikaoktatást az iskolákban. Kiderült ugyanis, hogy erre aztán végképp nincs elég szakemberük.
– Valóban, pár év még kell ahhoz, hogy beálljon a rend. De ez történik akkor, amikor nem a természetes önfejlődés vezet bennünket az újabb lépcsőfokig, hanem váratlanul támad lehetőség. De ha már itt tartunk, akkor ki kell mondani azt is, hogy az iskola nem templom.
– Azaz?
– Ahogyan Reményik Sándor is megfogalmazta: templom és iskola. Az iskola megadhatja a hitéleti alapokat, de a hit megéléséhez szükség van a templomi miliőre, a gyülekezeti közegre is.
– Kinevezését követően azt mondta, hogy megújítanák az istentisztelet rendjét is. Mi az, amiben ez új lehet?
– Téves az a teológiai alapállás, miszerint egy istentiszteleten mindent csak a lelkipásztor végezhet. A XX. század előtt ugyanis sokkal közösségibb élményt jelentett az istentisztelet. Helyén volt a kántor tisztsége, helyén a gyülekezeti tagok aktivitása. Aztán, a társadalmi változások hatására, a szocializmus idején minden feladat a lelkészre maradt. Korábban sok egyházközségben működött énekkar, képzett karnagy vezetésével. A racionalista istentisztelet felfogástól vissza kell térnünk a közösségi istentiszteleteknek a gyakorlatához, ahhoz, amit kálvini istentiszteletnek hívunk, s amit az európai protestáns egyházak jobban meg tudtak őrizni az elmúlt évszázadokban. Ez a munka már 2009-ben, a jubileumi Kálvin-évben elkezdődött, s most folytatódik.
– Milyennek látja ma a Magyarországi Református Egyház helyét és szerepét?
– A református egyház szerkezete, a világról alkotott felfogása emberközeli és társadalomérzékeny. Kálvin sem választotta szét az ember egyházi és világi életét. Abban a polgári közegben, amelyben kialakult a svájci reformáció, természetes volt, hogy a keresztyén ember nem lehet más a templomban és a templomon kívül. Ez olyan világot feltételez, amelyben a munka is istentisztelet-rangúvá válik. Tisztesség kell hozzá, becsület, szaktudás, a hivatás felismerése, amellyel az ember beteljesítheti az Isten által rábízott küldetést. Ez ma is így van. Mi nem vonulunk ki a társadalomból, hanem benne élünk. A Biblia ezért a saját életünk számára tükör, Jézus életének példája pedig segítség a saját életkérdéseink megoldásához.
– Mennyire kényszerül rá a református egyház, hogy részese legyen akár a napi politikának is? Gondolok itt arra, hogy lelkészük, Topolánszky Ákos államtitkár volt, az állami drogprevenció kidolgozója; másik, ma is gyakorló lelkipásztoruk, Balog Zoltán jelenleg miniszter; és az ország miniszterelnöke, Orbán Viktor is református.
– A református egyház társadalmi érzékenységéből fakad, hogy nem idegen tőlünk az ilyenfajta szerepvállalás. Ha ugyanis az egyháznak karakteres felfogása van a világról, akkor azt nem hallgathatja el. Még akkor sem, ha nem mindig tudunk együtt mozdulni a politikával. Ez is a kálvini szemléletmódból következik. Az állam lehet jó és gonosz, de nem törvényszerű, hogy mindig az a jó vagy rossz, amit az állam képvisel. Az egyháznak azonban minden esetben kritikusan és építőjelleggel kell viszonyulnia ehhez. Ami az ember javára van, ahhoz csatlakozni kell. Ha pedig emberellenes, attól el kell határolódni. Társadalmi szerepvállalásunk közben sem feledhetjük a szeretet kettős parancsát: szeresd az Urat, a te Istenedet, és szeresd felebarátodat mint magadat. Mindig akkor támad baj, ha a kettő elszakad egymástól, és ellenhatásként ér bennünket az eredmény. Nem érhetjük be sem az istentelen, sem az embertelen megoldásokkal.
– Tapasztalnak bármilyen társadalmi ügyben ilyen ellenhatást? Itt van például a vasárnapi boltbezárások ügye.
– Hitünk szerint, ahogyan a bibliai negyedik parancsolat is megfogalmazza, szükséges megtartani a nyugodalom napját. Az, persze, fontos kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik eddig a hétvégéből éltek. Erről, éppen a helyzet bonyolultsága miatt, feltétlenül beszélni kell. Az elv jó, de a megvalósítás feltételrendszerének biztonságos kialakítása sem nélkülözheti az emberséget és az emberi szempontok figyelembevételét. E körültekintés miatt Jézus nem véletlenül tanította azt is, hogy nem az ember van a szombatért (a nyugodalom napjáért), hanem a szombat (a nyugodalom napja) van az emberért (Mk. 2,27-28).
– A szíve mélyén kinyitná a boltokat vasárnap?
– A szívem mélyén azt szeretném, ha mindenki testi-lelki boldogulást találna abban a rendben, hogy hat munkanap után a hetediken megpihen. Az volna a célszerű, ha a hatnapi munka után kinek- kinek biztosítva lenne az anyagi egzisztenciája.
– Czapp József mikepércsi lelkipásztor őszinte hangú levelet tett közzé a tisztújítás idején, és abban azt írta, hogy volt a reformátusoknak olyan püspökük, akiről azt hitték, beválik, aztán az ellenkezője derült ki. Önről éppen fordítva szólt, s bár kritikusan fogalmazott, mégis azt írta, azért kell támogatni önt, hogy jó püspök legyen. Mekkora terhet jelent, hogy püspökké választották?
– Óriási megtiszteltetés, de nagy a vele járó felelősség is. A Tiszántúli Református Egyházkerület az egész Kárpát-medence reformátusainak életében meghatározó szerepet játszik, és nem csupán területi nagyságát illetően vagy a történelmi örökségét tekintve. Az elmúlt napokban többen úgy biztattak, hogy közben éreztem, nem irigyelnek a ránk váró feladatok nehézsége miatt. De azt határozottan érzem, hogy nagyon sok emberben szunnyad az erő, a szándék a megújulásra.
Másrészt valóban szokatlan, hogy egy gyakorlati teológusból legyen püspök, ahogyan ez az én esetemben történt. Az egyháznak ugyanis nem csupán dogmatikai kérdésekre kell választ adnia. Most, az elmélyülés és a belső építkezés fázisában gyakorlati dolgok véghezvitelére van szükség. Türelmesen, átgondoltan. Ehhez pedig, úgy látom, van érzékenységem.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu