Nem kapkodták el a bankok - Ebből ugyan nem gazdagszunk meg!

Nem kapkodták el a bankok! A pénzintézeteknek április 30-ig kellett kiküldeniük devizahiteles ügyfeleik számára az elszámolási és forintosítási tájékoztatókat – a küldemények több mint felét, 1 millió 130 ezer levelet azonban csak az utolsó héten adták postára a bankok, vagyis ezekben a napokban kapjuk kézhez. Olyan ügyfél is jócskán akadt, aki meglepetéssel látta: már az értesítő érkezte előtt landolt a számláján egy titokzatos összeg, amelyhez utólag érkezett meg az egyszerű halandó által értelmezhetetlen „megoldó képlet”. Összeállításunkban néhány példával és praktikus tanácsokkal szolgálunk.

Ország-világMunkatársainktól2015. 05. 02. szombat2015. 05. 02.
Nem kapkodták el a bankok - Ebből ugyan nem gazdagszunk meg!

Mi is történik? A fogyasztók az elszámolás során visszakapják a futamidő alatt tőlük tisztességtelenül elvont kamatokat, költségeket, illetve a devizaalapú hitelesek a tisztességtelen árfolyamrés összegét. A pénzügyi intézmények április 30-ig postára adott levelükben közölték ügyfeleikkel a levonás nyomán fennmaradó kölcsöntartozás és a jövőben fizetendő törlesztőrészletek összegét is. Ha a bank peres eljárása 2015. március 1. után fejeződött be, akkor a per befejezését követő 60. napig tolódik a határidő. A megszűnt kölcsönszerződések esetében a fogyasztó az elszámolás alapján neki járó összeget bankszámlán vagy pénztári kifizetéssel kapja kézhez, ha a szerződés megszűnésekor nem volt fennálló, lejárt tartozása. Az összegeket az elszámolás megküldésétől számított 15 munkanapon belül kell a bankoknak jóváírniuk vagy átutalniuk, kifizetniük.  

De mi van, ha nem stimmelnek a számok? Mármint a bank által küldött „végeredmény” és a mi kis házi számításunk. Első lépésként igényelhető részletesebb tájékoztatás – ezt kérhetjük személyesen, elektronikuson, valamint telefonos ügyfélszolgálaton keresztül. A hitelező az igényléstől számított öt munkanapon belül köteles ezt elküldeni. Amennyiben az adós szerint a részletesebb tájékoztatás sem stimmel, vagy reklamálni szeretne, panaszbeadványát 30 napon belül küldje el a banknak postai úton, faxon, illetve e-mailben, továbbá benyújthatja személyesen is. A Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kizárólag abban az esetben veheti igénybe az adós, ha a panaszbeadványra kapott válasszal nem ért egyet, vagy 60 napon belül nem kap rá választ. Ebben az esetben kifogását pontosan indokolnia kell.

Összeállította: Szijjártó Gabriella

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek