
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Nem tudom, olvasóink közül hányan gyűjtenek már a néhány éven belül talán nálunk is megjelenő robotautókra, de nem lehet elég korán kezdeni. Mert csuda gépek lesznek ám azok. Elég a kormányhoz beülni, de csinálni semmit se kell, megy a kocsi magától. Sőt még célba is ér – sértetlenül, minden bajt elkerülve.
Lézer, kamera, radar, szenzorok tömege, műholdas helymeghatározó készülék szorgoskodik és 360 fokban köröskörül mindent lát: szaladó embert, száguldó autót, csapdosó madarat, guruló labdát, akár az eldobott cigarettacsikket is, ha még nem hűlt ki (mert akkor valami bagós is a közelben ólálkodhat).
A kocsi a környezetéről másfél millió mérést végez másodpercenként. Megállapítja a többi közlekedő helyzetét, mozgását, s mindezt összeveti a saját haladásával. Mindehhez alkalmazkodva szabja meg önmaga irányát és sebességét.
Kalifornia a kísérletek hazája, ahol a Google, a Mercedes, az Audi, a Tesla és a Bosch töri magát az elsőségért. Akad a soraikban olyan mérnök, aki szerint belátható időn belül szerte a világon betiltják az emberek vezette autókat. Egyelőre azért még a gyermekbetegségekkel küszködnek. Az a fránya komputer záporban és sűrű hóesésben kevéssé ismeri fel a kátyúkat és más úthibákat, az erős napfény pedig elvakítja a kamerákat. Mindenesetre a helyi közlekedési hivataltól engedélyt kaptak, így Kaliforniában a Mercedes és az Audi 2-2, a Google és a Lexus közösen pedig 25 autót állított be a közúti forgalomba. Itt és további négy államban közlekedhetnek robotautóval az autóutakon és a városokban.
Állítólag ebben az évben már bárki megveheti a robotpilótás gépkocsikat. Az autópályákon a műsofőrrel nagy sebességgel száguldozható járművek megjelenését 2018-ra tervezik.
Ma még csupán két megszorító előírás okozhat némi galibát. Az első: vészhelyzet esetén a volánnál ülőnek be kell avatkoznia (ez rendben van – nem szeretném megérni azokat a „boldog” időket, amikor a számítógép tervezi meg az embereket).
A második: a robotautót a tulajdonosának ötmillió dollárra kell biztosítania. (A vételárról nem szól a fáma.) Az ötmillió dollár hozzávetőlegesen másfél milliárd forint. Az ennek fejében fizetendő havi díjakért életünk végéig is felvehetnénk egy jó sofőrt a kocsinkhoz.
Az FBI meg attól tart, hogy a robotautón menekülő bűnözők behozhatatlan előnyre tesznek szert, mivel nem kell figyelniük a vezetésre, így minden erejüket üldözőik kiiktatására fordíthatják.
Robot ide, robot oda: szerintem érdemes minél jobban megtanulnunk autót vezetni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu