Túlélőtúra a volánnál - Kivagyitól az óvatosig

Tavaly hatszázhuszonhatan haltak meg közúti balesetben a magyar utakon. Az okok közt a gyorshajtás, az elsőbbség meg nem adása, a kanyarodás szabályainak megsértése áll az élen. Idestova két és fél évtizede írok a közlekedésről, bevallom, nem először veszem elő a vesszőparipámat. Nevezetesen: a traffipaxszal bíbelődő, szondába fújató, elakadásjelző háromszöget és igazolványt vizslató rendőr – nem rendőr.

Ország-világBudai Horváth József2015. 06. 03. szerda2015. 06. 03.

Kép: Albertirsa, 2015. április 30. Rendőrök helyszínelnek két összeroncsolódott személyautó mellett a 4-es főúton, Albertirsa közelében 2015. április 30-án, miután a két jármű összeütközött. A ceglédi tűzoltók feszítővágó segítségével szabadították ki a két, súlyosan megsérült sofőrt, a helyszínre mentőhelikopter és mentőautó is érkezett. Az érintett útszakaszt a helyszínelés és műszaki mentés idejére teljes szélességében lezárták. MTI Fotó: Donka Ferenc, Fotó: Donka Ferenc

Túlélőtúra a volánnál - Kivagyitól az óvatosig
Albertirsa, 2015. április 30. Rendőrök helyszínelnek két összeroncsolódott személyautó mellett a 4-es főúton, Albertirsa közelében 2015. április 30-án, miután a két jármű összeütközött. A ceglédi tűzoltók feszítővágó segítségével szabadították ki a két, súlyosan megsérült sofőrt, a helyszínre mentőhelikopter és mentőautó is érkezett. Az érintett útszakaszt a helyszínelés és műszaki mentés idejére teljes szélességében lezárták. MTI Fotó: Donka Ferenc
Fotó: Donka Ferenc

Hogy melyik sofőr mekkora veszélyt jelent a többiekre (és magára nézve is) az utakon, azt leginkább menet közben lehet megtapasztalni – ha pedig rendőrről van szó: levideózni, megállítani, feljelenteni, megbüntetni. Mint az amerikai filmeken: egyszer csak mögénk keveredik a járőr, és a szemünkre hányja kihágásainkat. Igazam alátámasztására bemutatom a bajkeverő volántekergetők három alaptípusát.

Kivagyi Jani. A született győztes, a legveszedelmesebb fajta. Terpeszkedik hivalkodó kocsijában, és úgy véli, a feneke alatt lévő négykerekű mindenre feljogosítja: tolakodásra, bevágásra, leszorításra. S teszi ezt 0-tól 180-ig bárhol, bármikor, bárkivel. Nem hiszi, hogy az ő kocsija is összetörhet, hiszen a gazdája olyan okos és nagyszerű. Isten ments, hogy rádudáljunk, mutogassunk, beszóljunk: könnyen veszélybe kerülhet a testi épségünk. Mellényzsebből fizet minden büntetést – már ha rajtakapják. Mert – ugye, kedves közlekedésrendészet – az út széléről nézelődve ez csak ritkán történik meg…

Okos Tóbiás. Az ügyes minden lében kanál. Besurran a résbe, sorba pénzért sem állna, azonnal a szirénázva elrohanó mentőautó nyomába ered. Rád tapad, így figyelmeztet a lassúságodra. Ha valahol mégis bejön a csőbe, ártatlan arccal játssza az oktondit, mint aki nem ért semmit. Csak kisebb stikliket csinál, de azokat szakadatlan. Ha olykor megbukik, tagad, magyaráz, könyörög, a kibúvók nagymestere.

Óvatos Icu. A jól szabott, az akkurátus. Ő aztán minden szabályt betart, esőben, hóban, jégben, sárban. Csak előre néz, oldalra sose. Nem kell a túl sok információ, ami jön muszájból, az is éppen elég. A megengedettnél mindig kevesebbel megy, mert abból nem lehet baj. (Dehogynem! Felidegesíti a mögötte lévőket, akik később veszélyes előzési manőverbe kezdenek.) Minden gyalogost el- és átenged, ha kell, ha nem. Gyakran hagy huszonöt méteres követési távolságot, aztán ész nélkül nekilódul – ő mindig átfér a tilosra váltó lámpánál, míg a mögötte feltartott sohasem. Hát, ha másról nem is, a szomszédunkról ráismerhetünk valamelyik típusra...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek