Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Menekültválság szorongatja a világot - és most itt ez a botrány is. - A világ a menekültkérdés mellett most a Volkswagen-botránytól hangos. Vajon hány autógyárról derül még ki, hogy manipulálták vagy kozmetikázták a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatokat? És mivel jár ez számunkra, akik megvesszük a végterméket?
Kép: Heaps of scrap metal lie in a boat in front of the Volkswagen power plant in Wolfsburg September 22, 2015. Martin Winterkorn's days as head of Volkswagen AG appeared numbered on Tuesday after the German carmaker said a scandal over falsified vehicle emission tests in the United States could affect 11 million of its cars worldwide. Shares in Europe's biggest carmaker plunged almost 20 percent on Monday after it admitted using software that deceived U.S. regulators measuring toxic emissions in some of its diesel cars. REUTERS/Axel Schmidt - RTX1RWFM, Fotó: © Axel Schmidt / Reuters
Az ügybe egyelőre Martin Winterkorn, a VW-csoport feje bukott bele. Hatalmas eséssel reagáltak a tőzsdék a hírre, a VW részvényei a tavasszal látott 250 eurós csúcsról 100 euró közelébe zuhantak. A bizalomvesztés a többi autógyártót és azok beszállítóit is érintette. Habár eddig még csupán a BMW-vel kapcsolatban jelentette be az európai vizsgálatokat végző International Council on Clean Transportation (ICCT), hogy a VW-hez hasonlóan lehetnek problémái a kibocsátási normák teljesítésével, azt azért a befektetők többsége érzi, hogy ha a legendás német ipar sem képes megbirkózni a környezetvédelmi kihívásokkal, akkor sok jót nem várhatnak a többiektől sem. A hitelminősítők egyelőre tanácstalanok, első lépésül a VW „A” szintű hitelbesorolása mellé odabiggyesztettek egy „negatív kilátást”, ez az ő döntési sebességüket ismerve leghamarabb október vége felé hozhat leminősítést. Számolni egyelőre még ők sem tudnak miből: a VW által első körben elkülönített 6,5milliárd eurós céltartalék szinte biztos, hogy kevés lesz, és ha a cég 38 milliárdnyi készpénzállománya is elfogyna, akkor tőkeemelés vagy egy újabb kötvénykibocsátás segíthet.
Az autóipar a világgazdaság egyik motorja, mind a GDP-hez való hozzájárulásában, mind a foglalkoztatottak számában stratégiai fontosságú ágazat. Csak a VW-t nézve 593 ezer dolgozó sorsa a kérdés, ebből Németországban 270 ezer, Magyarországon 13 ezer alkalmazottat érint a szabályozói döntés.
Már korábban is súlyos viták folytak a normák teljesíthetőségéről. Újra el kell gondolkodni azon, hogy ha a gyártók által megadott kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékek csak laboratóriumi körülmények között érhetők el, akkor a hatályos szabályok felülvizsgálatra szorulnak. Hogy a fogyasztó rövid távon ebből mit fog érezni? Nos, emelkedő autóárakat – legalábbis, ha a hagyományos járművekben gondolkodik. A gyakoribb ellenőrzések, szankciók és pénzbüntetések mind költségnövekedést jelentenek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu