Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Különös, nem éppen szokványos, szép és elragadó német filmet mutattak be a művészmozik. A Phoenix bár amúgy nem elvont művészkedés, hanem valódi, izgalmas thriller. Akciók nélküli krimi, a történések a lélek legbelsőbb udvaraiban zajlanak. Nelly (Nina Hoss), a gyönyörű, fiatal bárénekesnő holokauszt-túlélő. Szétroncsolt arcát igyekszik helyreállítani a plasztikai sebész. A siker felemás: a lány hasonlít egykori önmagára, de nem teljesen ugyanaz az arc.
A romos, sötét, apokaliptikus Berlinben keresi imádott férjét. Az egykori zongorista most pincér és egy kis odúban lakik. Amikor találkoznak, Johnny (Ronald Zehrfeld) nem ismeri fel a feleségét, de a „hasonlóság” miatt megpróbálja rábeszélni, hogy a számára ismeretlen jövevény játssza el a meghalt feleséget, hogy felvehessék a nő örökségét. Nelly belemegy, mert remél. Reméli, hogy újra összeszoknak, hogy a férfiban felébred az egykori szerelem, hogy visszakaphatják régi életüket. De persze ez nem lehetséges. Mert valószínűleg a férj adta fel korábban a bujkáló feleségét – és különben is, mindkettőjüket megváltoztatta a sorsuk. Nelly szelíd, finom lényének ellentéte barátnője, Lene (Nina Kunzendorf): magabiztos, erős, viszont a nyugodt felszín alatt emészti a gyűlölet, képtelen feldolgozni a tömeggyilkosság tudatát és az árulást.
Mindketten a holokauszt elszenvedői, akik különféleképpen próbálják meg túltenni magukat a szenvedéseken, de egyiküknek sem sikerül. Végül aztán Nelly és Johnny szinte egyszerre éli meg az igazság pillanatát. Ez a nőt szabaddá teszi, s valóban feltámad poraiból, mint a főnixmadár.
Christian Petzold filmje részleteiben nem hibátlan, de igaz és szívhez szóló alkotás. Az apróbb logikátlanságok nem zavaróak, hiszen a mű a realitásokon túl általános és örök érvényű fogalmakról szól: szerelemről, igazságról, hazugságról, árulásról, büntetésről és megbocsátásról…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu