Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Saras Cibakháza - Ha eső, akkor sár. Egykor ez még természetesnek tűnt a magyarországi falvakban, ám azt kevesen gondolták, hogy a XXI. században is együtt jár a két dolog. Nem mindenütt persze, de a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Cibakházán bizonyosan.
Kép: Mezőhegyes majorvidék majorok tanya falu Ménes birtok egykori állami birtok által nyújtott vízszolgáltatás veszélybe kerül a földárverések miatt ivóvíz kút 2015 12 07 Fotó: Kállai Márton
A falut behálózó száz utcának körülbelül a fele földes, és a mostani esős időszakban gyakorlatilag járhatatlanul saras – értékelte a helyzetet Hegyes Zoltán polgármester. – Aki ilyenkor gépkocsival ezekbe az utcákba merészkedik, az számíthat arra, hogy vontató után kell néznie.
A település beszerzett ugyan egy földgyalut, de azt is csak akkor érdemes használni, amikor már némileg megszikkadt a föld. Ez az állapot még 4-5 évig bizonyosan így marad, jóllehet az önkormányzat hatalmas erőfeszítést tesz a sártalanításra. A kommunális és gépjárműadó – már amit az állam ez utóbbiból meghagy a településeknek – teljes összegét, több mint 21 millió forintot költöttek például az elmúlt évben az úthálózat javítására. Nagy gondot fordítanak a már meglévő utak kátyúzására is. A munkálatokat saját maguk végzik, az ehhez szükséges eszközöket pályázaton nyert pénzből megvásárolták.
A gépek az árukat már az első évben behozták: amíg egy vállalkozó több mint kétmillió forintot kért volna el a munkáért, azt ők kihozták 400 ezerből.
A legnagyobb gondjuk azonban azokkal az utakkal van, amelyek keresztülszelik a települést, és így a jogszabályoknak megfelelően a közútkezelőnek kellene gondoskodnia a kátyútlanításukról. Mivel az állam nem tesz eleget a saját magára rótt kötelességének, az önkormányzat azt fontolgatja, hogy maga végzi el a munkát. Így tettek nyáron is, amikor az utak menti dzsuvát maguk takarították el – igaz, ezt a közútkezelő nem nézte jó szemmel. A polgármester azonban reméli, a büntetést ezúttal is elkerülik amiatt, hogy a rettenetes állapotú utat kicsit helyrepofozzák – ha már egyszer nem teszi meg az, akinek a kötelessége lenne.
A budapestiek sem dőlhetnek hátra: a fővárosban naponta több száz kátyú keletkezik, a tél 19 ezer gödröt hagyott maga után. Az autókban esett kátyúkárokat az útkezelőknek kell állniuk, de e kérelmeket gyakran elutasítják, a vitás esetekben szakértő dönt. A Független Biztosítási Alkuszok Szövetsége ezért azt javasolja: akit kár ér, dokumentálja pontosan az esetet, illetve érdemes az autósoknak kátyúbiztosítást kötniük a hazai utak aggasztó állapota miatt.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu