Körülbelül százötvenen tiltakoztak az ülés alatt folyamatosan: - Ne rajtunk kísérletezzenek!

SZÁZHALOMBATTA és Dunaalmás elutasítását követően Kaposvár befogadja az évente 30 ezer tonna gumi feldolgozására alkalmas üzemet. A múlt heti viharos képviselő-testületi ülés bizonyára hosszú ideig emlékezetes marad a város vezetői számára.

Ország-világHardi Péter2016. 04. 16. szombat2016. 04. 16.

Kép: Harta, 2011. március 02. Használt teherautó gumi feldolgozás a HungaroJet Kft. kisérleti üzemében Hartán. A cég saját szabadalma alapján az abroncsról magasnyomású vízsugárral, környezetbarát módon fejti le a gumit. A hazai fejlesztésű feldolgozási technológia során a végtermékként háromféle szemcsenagyságú, teljesen tiszta gumi őrlemény, valamint újrahasznosítható fémhulladék keletkezik. Az őrlemény kémiailag aktív anyag, ipari nyersanyagként újra vulkanizálható, így alkalmas akár új gumiköpenyek vagy egyéb gumiipari termékek gyártására is. Fotó: Ujvári Sándor

Körülbelül százötvenen tiltakoztak az ülés alatt folyamatosan: - Ne rajtunk kísérletezzenek!
Harta, 2011. március 02. Használt teherautó gumi feldolgozás a HungaroJet Kft. kisérleti üzemében Hartán. A cég saját szabadalma alapján az abroncsról magasnyomású vízsugárral, környezetbarát módon fejti le a gumit. A hazai fejlesztésű feldolgozási technológia során a végtermékként háromféle szemcsenagyságú, teljesen tiszta gumi őrlemény, valamint újrahasznosítható fémhulladék keletkezik. Az őrlemény kémiailag aktív anyag, ipari nyersanyagként újra vulkanizálható, így alkalmas akár új gumiköpenyek vagy egyéb gumiipari termékek gyártására is. Fotó: Ujvári Sándor

A körülbelül százötven kaposvári szinte folyamatos tiltakozása mellett tartott ülés megszavazta: a város elad az ipari övezetében négy tagban összesen héthektárnyi területet a Csányi Sándor nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó Homatech Recycling Zrt.-nek bruttó 191 millió forintért.

A Magyar Tudományos Akadémia megjelent szakértője a rendelkezésre álló információk szerint a környezetre veszélytelennek vélte a majdani technológiát.

Mindez a fejleményeket a karzaton figyelő kaposváriakat nem nyugtatta meg: az eljárás ugyanis annyira friss, hogy azt a világon még sehol sem próbálták ki, s nem szeretnének a kísérleti nyúl szerepében tetszelegni.

A beruházást ellenző képviselők eleve azt szerették volna elérni, hogy a napirendről vegyék le, szakértői vélemény készítését kérték, illetve az ügy horderejére hivatkozva azt, hogy a döntést népszavazás formájában bízzák a kaposváriakra.

Mindezt a többség elvetette, és az ingatlanok értékesítésével gyakorlatilag igent mondott a beruházásra is.

A céget képviselő igazgató állítása szerint egyébként 36 ajánlat közül esett a választásuk végül a somogyi megyeszékhelyre. Magyarországon évente 70 ezer tonna gumiabroncsot koptatnak az autók nullára, ennek csaknem a fele kerül majd a városba feldolgozásra.

Arról nem szólt a fáma, hogy mi lesz azokkal az üzemekkel, amelyek kapacitása már most is bőven elegendő a műveletre.

A cég 2018-ra készülne el a gumifeldolgozóval.


A technológiáról annyit, hogy a lakóterület közelében létesítendő üzemben a gumiabroncsokat zárt rendszerben 250–650 Celsius-fokon szénre, olajra és acélra bontanák, s ezt értékesítik.

Ezek is érdekelhetnek