Túlélőtúra a volánnál: Hangtalanul surrannak

Nemrégiben éjszaka egy órakor riasztották a rendőrjárőrt, hogy valaki az M1-es autópályán a kocsijával Budapest irányában a forgalommal szemben közlekedik.

Ország-világBudai Horváth József2016. 05. 05. csütörtök2016. 05. 05.

Kép: Zöld rendszám bmw edrive elektronikus autó parkolás

Túlélőtúra a volánnál: Hangtalanul surrannak
Zöld rendszám bmw edrive elektronikus autó parkolás

Amikor nem sokkal később a rendőrök utolérték, a sofőrt villogtatással, dudálással próbálták figyelmeztetni és megállítani, de az kikerülte őket és nyugodtan robogott tovább. Persze az „üldözők” nem adták fel, így hamarosan elérték, hogy a vezető lehúzódjon a leállósávra és végre megálljon. Az autó 84 éves osztrák pilótája nem értette, miért tartóztatták fel. Aztán összeállt benne a kép, s azt állította, hogy hazafelé indult, de a sztrádára felhajtáskor bizonyára rossz eligazítást kaphatott. A rendőrök mindenesetre most már a helyes irányba terelték, aztán közúti veszélyeztetés gyanúja miatt büntetőeljárást indítottak ellene.

A sztori többféle véleményt gerjesztett a környezetemben. Volt, aki együtt érzett a pórul járttal, mondván, éjszaka, ismeretlen helyen, a gyakran nem teljesen egyértelmű közúti jelzések között haladva nem nehéz rossz döntést hozni. Aztán akadt, aki magából kikelve állította, hogy 80 felett már nem volna szabad a volán mögé engedni senkit, hiszen fizikailag és mentálisan sem alkalmas rá, hogy a mai nyüzsgésben megállja a helyét. Másvalaki több megértést mutatott, és inkább az orvosi alkalmassági vizsgálat felületességét hangsúlyozta. Nos, a vezetői engedély érvényesítéséhez a háziorvosi kontroll során ellenőrzik a sofőr látását, esetleges színtévesztését, a vérnyomását, végezhető vizeletgyorsteszt is, 40 év felett EKG-leletre is szükség lehet. Több kór esetén – cukorbaj, szívbetegség, korábbi infarktus, epilepszia, mozgásszervi károsodás, pszichiátriai kezelés – szakorvosi vizsgálatot kell végeztetni. A mustrára 50 éves kor alatt tíz, 50–60 év között öt, 60–70 év között szintén öt, míg 70 éves kor felett kétévenként kerül sor. Nos, láttam én már csapnivalóan vezető huszonévest és kiváló sofőr hetven feletti öregurat is. Ezért javasolnám a volánforgatók reflexei és problémamegoldó képessége gyorsaságának időszakos elemzését – életkortól függetlenül.

Míg a jogosítvány felhatalmazás, addig a tavaly ősz óta az okmányirodában negyedóra alatt beszerezhető zöld rendszám kiváltság, mely a környezetkímélő – káros anyag kibocsátása nélkül közlekedő (leginkább elektromos hajtású, konnektoros hibrid) – járművekre igényelhető. Számuk itthon már az ezer felé közelít. E „zöldség” birtokában az autó egyes helyeken ingyen feltölthető, több megyeszékhelyen és a fővárosban is díjfizetés nélkül parkoltatható, mentesül a gépjárműadó megfizetése alól. Amióta mehettem egy kört ismerősöm elektromos autójával, nem szabadulhatok az élménytől: a kocsi úgy száguld alattam, hogy csupán a gumik surrogását hallom. És közben kipufogó nincs, füst semmi. Persze a bömbölő, tűzokádó motorok szerelmesei biztosan sosem értenek velem egyet.

Vajon megtudják-e valaha, micsoda élménytől fosztják meg magukat?

Ezek is érdekelhetnek