Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Érthető, hogy a fiúk és a lányok szeretik a sportosabb, gyorsabb, jobban felszerelt autókat, míg az idősebb hölgyek és urak a megbízható, praktikus, könnyen vezethető típusok mellett teszik le a voksukat. (A márkák megválasztásában bárki bukszájának vastagsága a perdöntő.) Az ifjabbak inkább a robogás valós kockázatai, míg a korosabbak a közlekedő partnerek változó tudása és kétes felelősségtudata okán érzik veszélyben magukat.
A fiataloknál sokat nyom a latban a vezetési szokások kiforratlansága. A halálos ütközések csaknem egynegyedében 18 és 24 év közötti fiatalok az áldozatok.
A Ford autógyár Nyugat-Európában azt kutatta, hogy a 25 év alatti sofőrök körében miért olyan nagy a balesetek aránya? Kiderült, hogy az esetek kétharmadában a figyelmetlen vezetési stílusuk okolható a tragédiáért. A megkérdezett ifjak fele lépte már túl a megengedett sebességhatárt, telefonált és küldött üzenetet vezetés közben. Nem kevesen vallották be, hogy már vezettek ittasan, gyakran nem használták a biztonsági övet, néztek videót vagy tévét a mobiltelefonjukon. (A férfiak figyelmét háromszor könnyebb elterelni valamivel, mint a nőkét.) A fiatalok kilenctizedének meggyőződése, hogy sokkal jobban vezet a ténylegesnél. Szerencsére a hozzátartozóik jelenlétében viszont csaknem a kétharmaduk jóval óvatosabban közlekedik, mint egyébként.
A korosabbak általában a kisebb teljesítményű, bonyolult elektronikájú extrák nélküli kocsikat kedvelik. A blokkolásgátló (ABS) 2004 óta kötelező tartozék minden újonnan gyártott gépkocsiban, a légzsák(ok) a kocsik többségénél szintén megtalálható, viszont a menetstabilizáló rendszer (ESP) nem része az alapfelszereltségnek. Ugyanakkor az idősebbek többsége a használt autók piacán 10 év körüli kocsit vásárol, amelyek 18 százaléka ABS-szel sincs felszerelve.
Nem árt tudni, hogy ugyanakkora erőhatás esetén a 65 évnél idősebbeknél kétszer akkora a sérülés kockázata, mint a 18 éveseknél: az EU-ban tavalyelőtt a balesetek elszenvedőinek egynegyede volt 65 év feletti, míg a 25 évesnél fiatalabbaknak csak 5 százaléka.
Az Egyesült Államokban 2019-től előírják, hogy az elektromos és hibrid üzemű autóknak mesterséges hangot kell kiadniuk magukból, hogy a figyelmetlen gyalogosok is meghallják a jármű közeledtét. Az USAban már most évente 2400 balesetet okoz, hogy e motorok hangja nem csap zajt. Az előírás szerint az autóknak 30 km/órás sebességig kell mesterséges zajt kelteniük, e fölött már a menetszél és az abroncsok zúgása elegendő hangot ad ahhoz, hogy ne maradjanak észrevétlenek. Az előírt hangerő a sebesség függvényében 48 és 58 decibel között változik, ami az átlagos mosógép zajszintjének felel meg.
A repülőgépeken használt – a pilótafülkében zajló beszélgetéseket, illetve a repülési adatokat rögzítő – fekete dobozok célja kettős: egyrészt az incidensek alkalmával segítséget adnak a katasztrófa okainak feltárásához, másrészt pedig megoldást a hasonló esetek elkerüléséhez. Nos, a német közlekedési minisztérium szerint az önvezető autókon is hasonló biztonsági szerkezetre van szükség, mivel a robot vezérelte járművek is szenvedhetnek, netán okozhatnak balesetet.
Az autós fekete dobozok adatai felfedik a szerencsétlenségek okait, illetve, hogy a sofőr miképpen próbálta meg elkerülni az ütközést. Az autó hivatalos vezetőinek mindig a volán mögött kell ülniük, de nem kötelező szüntelenül az útra figyelniük, illetve a kezüket a kormányon tartaniuk. Tehát dolgozhatnak helyettünk a robotok, de az emberi felelősség – nemtől és életkortól függetlenül – sosem hárítható át rájuk…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu