Felismerhetetlenre torzult Kelemen Anna arca - képek
origo.hu
A VILÁG EGYIK LEGJOBB HAJÓSA. Negyedszerre vitorlázta körbe a Földet. Most 93 nap 22 óra 52 perc alatt. Nyolcadikként ért célba 63 évesen a francia Vendée Globe óceáni viadalon, a világ legnehezebb vitorlásversenyén, február 8-án. Óriási teljesítmény. Fa Nándor az óceán csapdáiról is mesélt.
A végletek útja az övé széllel meg szélcsenddel, hetek alatt áthajózva évszakokon, időzónákon, hullámozva világosság és sötétség, többemeletnyi tajtékok között. Olykor elveszíti a hitét, majd visszanyeri. Káromolja az eget, aztán dicsőíti. De ebben a modern odüsszeában nincsenek szirénhangok, amelyek eltérítenék szándékától, és fellegtorlaszoló Zeusz sem fenyegetheti gyorsröptű hajóját.
Fa Nándor félelmét örökre elnyelte a mélység, amikor a 140 kilométer per órás szél az óceánba lökte még a Szent Jupát kormánya mellől. Három évtizede történt, párban hajózott akkoriban, Gál József volt a fedélzeti társa. Fa Nándor életét megmentette a biztosítókötél. Megtanulta: csendes tenger nem teszi a tengerészt bátorrá, sem tapasztalttá. Bolyongásuk 717 napig tartott, 1987. szeptember 12-én értek célba. A magyarok közül elsőként vitorlázták körbe a glóbuszt.
Öt évvel később Fa Nándor már a világ legnagyobb és legnehezebb vitorlásversenyén indult. Ez a Vendée Globe, amelynek szólóhajósai Les Sables d’Olonne francia kisváros Atlanti-óceán-parti kikötőjéből futnak ki. Sehol nem állhatnak meg. A természettel való együttműködés fizikai, lelki és mentális erőpróbája ez a tengeri viadal. Szakadatlan és magányos küzdelem belső és külső viharokkal 45 ezer kilométeren.
Fa Nándor azon a versenyen 128 nap alatt hasította át a Földet. Új hajójával ötödikként ért révbe 1993. március 30-án. Ő volt az első nem francia hajós, akinek ez sikerült. Párizsi lapok írták róla: „Bár magyar, nekünk francia is.” Húsz éve másodszor is vízre szállt a Vendée Globe rajtkikötőjében.
De valamitől mérges volt akkor a tenger, hullámsírba is temetett egy hajóst a versenyen. Fa Nándort is üldözőbe vette a balszerencse. Új vitorlását egy daru leejtette a kikötőben, ideges lett ettől a hajós, később ütközött egy tankhajóval, még akkor sem adta fel, csak mérföldekkel arrébb újabb technikai zűr miatt.
Pedig biztosra vette, övé a leggyorsabb hajó. Bántotta, hogy idő előtt kényszerült kikötni. Ám úgy volt vele: ha kisebb léket kaptak is az álmai, zátonyra mégsem futottak a reményei, hogy egyszer még megbirkózik a déli vizek orkánjaival.
Fa Nándor közben saját vállalkozást indított, másoknak kezdett hajókat, kikötőket építeni. De hívta az óceán, hogy befejezze, amit félbehagyott.
Ő meg bátor és fatalista, korával ez mit sem változott. Spirit of Hungary nevű új hajójával, amelyet szintén ő fejlesztett, épített, 2016. november 6-án harmadszorra is kifutott a Vendée Globe kikötőjéből.
– A túléléshez az kell, hogy az ember a parton hagyja az érzelmeit. Gépként kell működnöm az óceán közepén. Bár a logika és az ösztön pillanatonkénti csatájában olykor azért az ösztön kerekedik felül.
Megkerülve az Antarktiszt látta a Földet „alulnézetből”. A déli vizek, az Indiai- és a Csendes-óceán pedig láttatni engedte a mindenséget.
Ahogy ő fogalmaz: a lét és nemlét között hajóznak hetekig. Mintha kiesnének a civilizációból, s visszatérnének valamilyen eredetállapotba.
A déli vizeken, a Horn-fok felé söpörnek végig a Föld legvadabb szélviharai. Harmincméteresre is dagaszthatják a hullámokat. Az itteni szeleket modorukról és a szélességi fokokról nevezték el a hajósok. Vannak az Üvöltő Negyvenesek, a Dühöngő Ötvenesek és a Süvítő Hatvanasok. Tombolásuk sokkoló. Ha a hajó bírja is a háborgást, a lélek egyensúlya megborulhat.
– A tengeren mindenki hívővé válik. Máskülönben nem élnénk túl a stresszt, a hideget, a természet kitöréseit. Még kutatom magamban, honnan ez a hit, amely nem hagy elgyengülni, vajon van-e köze a valláshoz, vagy az óceán hatalmassága váltja ki belőlem.
Egyéb csapdákat is rejtenek a vizek. A nagy jéghegyeket ugyan észleli a radar, ám a sodródó jégtörmeléket – amelyek akár 30-40 tonnásak is lehetnek – nem fogja a műszer. A mostani Föld körüli futam flottájából kilencen, a mezőny egyharmada, feladták a versenyt hajóbajok miatt. A vízen ugyanis azonosítatlan tárggyal ütköztek, amelyek úszó konténerek lehettek, leeshettek szállítóhajókról. Az ilyen óriáscsomagok észrevétlenül lebegnek.
A karácsonyt és a szilvesztert a Csendes-óceán közepén töltötte Fa Nándor. Az új esztendőt pezsgővel köszöntötte, vitte magával. Miként mesélte, adott egy kortyot a hajójának és Neptunnak, a tengeristennek.
Aztán „felhívta" a családját:
– Telexen leveleztünk végig, műholdon keresztül. Amúgy folyamatosan kapcsolatban álltam a versenyrendezőséggel és a saját csapatommal, amely a családomat is jelenti.
Dolmányos albatroszok és az óriás viharmadarak kísérték még egy darabig, amikor január 9-én elérte és kerülte a Horn-fokot, amelyet a „vitorlások Everestjének” tartanak. Leküzdeni ott a természet emelte gátakat éppoly nehéz, mint túlélni a Csomolungmát.
– A glóbuszt körbejárva érjük el a Horn-fokot, ahol befejezzük a déli óceáni menetelést, és elindulunk északnak. De azért messze még onnan az út vége – magyarázza.
Fehér babzsákon aludt a kabinban, pontosabban csupán percekre csukódott le a szeme. A hatezer méter mély óceán nem hagyta nyugton a változékonyságaival. Ha két órán át nem evett, reszketni kezdett a hidegtől. Vizet tudott forralni, azzal öntötte fel a mélyhűtött és szárított ételeit. Neki ízlett mind. Ha egy vihar éppen csillapodott, klasszikus dzsesszt és komolyzenét hallgatott. Csajkovszkijt meg Bartókot. Sokórányi zenét vitt magával digitálisan.
A cél előtt pár kilométerrel Fa Nándor kihúzta a magyar zászlót, meleg kávét készített magának, a keze már kevésbé fázott. Szikrázott a nap, a viharok elültek, a felhők visszavonultak, az óceán megadta magát a hajósnak. A Spirit of Hungary jó széllel hasított a francia kikötő felé. „Most először érzek valami furcsa, jóleső bizsergést, elhatalmasodik rajtam a megérkezés bizonyossága” – jegyezte fel akkor internetes hajónaplójába Fa Nándor.
Nyolcadikként navigálta be magát a célba február 8-án. A francia kikötő torkolatánál hajóraj várta, s mint egy győztest, körbefogták és felvezették a partokig. A világ legnehezebb vitorlásversenyén és a mezőny legidősebb hajósaként nyolcadiknak lenni – ugyanúgy nyertes helyzet. Fa Nándort a francia média csak „süvítő hatvanasként” emlegeti.
A magyar hajós megérkezése estéjén – 93 nap 22 óra 52 perc óceáni létezés után – átengedte magát a vízen túli sodrásnak. Ünnepelt a családjával, barátaival. Jól bírta. Nem hiányzott neki az alvás. Csak egy jó meleg fürdő.
Noha úgy találja, most jobban érzi magát, kevésbé fáradt, mint az 1993-as verseny után, horgonyát mégsem szedi föl többé egyetlen versenyért sem. Visszavonul.
– Amire vágytam, teljesítettem. Négyszer megkerültem a Földet, átszeltem világokat. Igaz, összenő az ember a hajójával, de csak addig vagyunk egyek, ameddig versenyzünk. Vitorlásom talán másvalakivel fog továbbsuhanni, még nem tudom. Én élem tovább az eddigi szárazföldi életemet. Sosincs számomra reményvesztett pillanat, ezt merítettem az óceánokból.
origo.hu
ripost.hu
origo.hu
hirtv.hu
baon.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
origo.hu
nemzetisport.hu
origo.hu