Nem viszi haza a drámát

GÖRÖG SORSTRAGÉDIÁKBAN sosem lépett színre, de családjában valódi emberi drámák történtek egy nemzedékkel korábban. Dimanopulu Afrodité nem akart sorba állni szerepért, ezért szerződött Egerbe, ahol eljátszhatott mindent. Nemrég az epizodisták Aase-díját kapta, de számos főszerep is megtalálta.

Ország-világPalágyi Edit2017. 06. 29. csütörtök2017. 06. 29.
Nem viszi haza a drámát

Pezsgőt ugyan sosem ittak a cipőjéből a hódolói, de színésznőként igazi tisztelet övezi Egerben, ahol csaknem 30 éve játszik. Láthatták a helybeliek operettprimadonnaként és Hókirálynőként tündökölni, máskor lélektani drámákban és történelmi darabokban tűnt fel – mint Széchenyi hitvese vagy Madách Imre anyja –, nyaranta pedig a Pinceszínház produkcióiban szerepel.

A kisvárosi népszerűségnek olykor praktikus előnyét is látja: a hentes biztosan nem sózza rá a mócsingos húst, és ha kora reggel leszalad vásárolni, hogy a próba vagy előadás előtt megfőzzön a családjának, a pénztáros lány lelkesen köszönti a boltban. Dimanopulu Afrodité nem bánta meg, hogy 1988-ban hallgatott a hívó szóra, és vidékre szerződött a férjével együtt, az egri Gárdonyi Géza Színház akkor frissen alakult fiatal társulatához.

– A főiskolai tanáraim nógattak, hogy maradjak a fővárosban, nekem pesti színésznőnek kell lennem. Valahogy mégsem volt kedvem sorba állni a szobalányszerepekért, ezért is döntöttem úgy, hogy Egerbe szerződök, követve a férjemet. Akkor alakult itt az önálló, fiatal társulat, és éreztük, hogy minden figyelem ránk szegeződik. Rengeteg lehetőséget kaptunk – meséli az Aase-díjas színésznő. A díjat Gobbi Hilda alapította azoknak, akik epizódszerepekben csillogtatják meg képességeiket. Az egri színésznőre ez csak részben igaz, ugyanis számos főszerepben láthatta a közönség. Énektudásának hála a népszerű operettek színlapján is feltűnik a neve, legutóbb például a Lili bárónőben Illésházy Agátha grófnő szerepét kapta.

Tudja persze, hogy sokan lesajnálják az operett műfaját, de biztos benne: mindenkiben ott lakik titkon a gyermek, aki szurkol, hogy a királyfi elnyerje a királylány kezét.

– Édesapám Görögországban született, és 1948-ban még gyerek volt, amikor vonatra rakták, hogy kimentsék a polgárháborús szülőhazájából – meséli görög származásáról. – Álltak a vasútállomáson, a nővérével szorongatták egymás kezét, aztán valahogy szétszakította őket a tömeg. Elsodródtak egymástól, édesapám egy Magyarországra induló vonatra került, a nővérét pedig Romániába vitték. Hiába kiabáltak a vonatablakból, a két szerelvény ellentétes irányba robogott.

Apám állami gondozásba került, és csak 18 évesen találta meg a szüleit a Vöröskereszt segítségével. Saját erőből lett villamosmérnök, és feleségül vette az anyukámat, aki 6 évesen maradt árva. Sok fájdalmat megélt két ember kötötte így össze az életét.

A színésznő életéből már kimaradtak a nagy drámák: a természet közelségében élnek Szilvásváradon, három évtizedes házasságban. A férje, Várhelyi Dénes lovaglásban és vívásban is jeleskedik, feltűnt a Kincsem című filmben is.

Hogyan éli meg egy vidéki színészházaspár a világ változását?

– Nem vagyok az a típus, aki hazaviszi a szerepeit. A gyermekeink sem a színészbüfében nőttek fel. Az öltözőben lemosom a sminket és leteszem a szerepemet, otthon nem a darabot vitatjuk reggeltől estig, talán bele is bolondulnánk. Arról azért néha beszélünk, hogy mennyit romlott a szakmánk megítélése három évtized alatt. Amikor mi kezdtük a pályánkat, még rang volt színésznek lenni. Mára pénzközpontú lett a világ, és eluralkodott a televízió. Másnap azt beszélik az üzletben az emberek, hogy mit villantott a képernyőn az aktuális valóságshow sztárocskája, és nem azt, milyen remek volt az előző esti színházi előadás...
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek