Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Gyakorta szembesülünk az elkeserítő ténnyel: ha „hiperszuper-marketben” vásárolunk, körülbelül kétszer annyi áruval (és fele annyi pénzzel) távozunk, mint amennyivel eredetileg szándékunkban állt.
Persze, mindez nem a véletlen vagy a gyengeségünk következménye. A profi bevásárló helyek roppant tudatosan alakítják ki a boltok elrendezését; a gyanútlan vásárlóknak számos kihívással kell szembenézniük, mialatt a bejárattól eljutnak a pénztárig. Érdemes tudni, a kereskedők mit miért tesznek oda, ahova – hogy tudatosabb vásárlóként jobban kontrollálhassuk, mi meg mit is tegyünk a bevásárlókocsiba.
1. Virágok
Sok helyen találunk a bejáratnál vágott virágot, ami nem véletlen: bemegyünk és rögtön valami illatos, szép dologgal szembesülünk. A benyomásunk ettől azonnal pozitívabb lesz a boltról.
Tanácsunk: hacsak nem sürgősen van szükségünk egy bokrétára, nem érdemes a vágott virágot itt vásárolni. Lehet, hogy olcsóbban jutunk hozzá, de a virágok ritkán olyan frissek, mint a kis virágboltokban.
2. Zöldség-gyümölcs
Előkelő helyen sorakoznak az áruk sorában, hiszen, ha a vásárlók sok friss, nyersáruval találkoznak, hajlamosak ezt a frissességet „kivetíteni” a bolt többi termékére is.
Tanácsunk: a frissességet ne vegyük magától értetődőnek itt sem, mert szorgos kereskedők az áru tetejére a legrégebbi termékeket halmozzák. Ha hátra, vagy alulra ásunk, akkor jutunk hozzá a legfrissebb holmihoz.
3. Pékség
A friss péksütemények illata és látványa beindítja nyálelválasztásunkat. Aki éhes, az pedig ösztönösen több élelmet vásárol.
Tanácsunk: lehetőleg ne éhesen vásároljunk.
4. Polcvégi és -eleji állványok
Ezekért a helyekért a gyártók keményen fizetnek, innen ugyanis sokkal több áru fogy.
Tanácsunk: mivel sokszor találunk itt akciós árucikkeket, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy innen megéri vásárolni. Ez viszont nem törvényszerű, gondoljuk át, hogy valóban szükségünk van-e az adott termékre.
5. A bolt hátsó fertálya
Itt találhatók a tejtermékek és húsok, felvágottak, melyekre gyakorlatilag mindenkinek, majd’ minden nap szüksége van. Hogy miért kerülnek a legtávolabbi zugokba? Talán azért, hogy útközben alkalmunk legyen még néhány holmit „véletlenül” kosarunkba pakolni…?
Tanácsunk: nehéz itt új ötletet adni, a régi, jól bevált fegyverhez nyúlunk – készítsünk listát és fókuszáljunk a listára.
6. A polcok elrendezése
A legfelső polcokon a különleges ínyencségek és a kisebb gyártók termékei sorakoznak. A szemmagasságban található árucikkekből fogy a legtöbb: talán nem meglepő, hogy ezekért a helyekért szintén fizetni kell a gyártóknak. Ezt pedig csak a nagy, tőkeerős „multik” engedhetik meg maguknak. A szupermarketek tisztában vannak vele, hogy itt úgyis gyorsabban fogy az áru, hát természetesen a nagyobb profitot generáló cikkeket: a drágább, nagyobb árrésű dolgokat teszik az „orrunk elé”.
Az alsó polcsorokon a bolt saját márkás termékei, illetve a nagyobb kiszerelésű áru található.
Tanácsunk: Érdemes lefelé pillantani, mert alul általában olcsóbb portékát találunk A saját márkás termékek minősége közelít a márkás cikkekéhez, az áruk ellenben jóval azok alatt marad. Ez sem véletlen: gyakran egyazon gyártó állítja elő a márkás holmit és a bolt „névtelen”, saját termékét. Óvatosan bánjunk a nagy kiszerelésű áruval. Nem biztos, hogy megéri 68 csomag papírzsepit vásárolnunk pusztán azért mert így pár forinttal olcsóbban jutunk hozzá egy darabhoz. Tartalék pénzünk nem a bankban kamatozik, lakásunk lassan raktárrá változik, ráadásul, amiből sok van otthon, abból hajlamosak vagyunk többet használni.
7. A gyermekek szemmagassága
Itt vannak mindazok, amit ők akarnak. Mondjuk ez elég tág kategória: nem véletlen, hogy felmérések (és személyes tapasztalatok százai) azt bizonyítják, hogy ha velük vásárolunk, akkor 10-40%-kal többet költünk. A pénztár előtt kihelyezett, ún. impulzus termékek (cukorka, rágógumi, magazinok) különösen nagy százalékban jutnak túl gyermekeink ingerküszöbén.
Tanácsunk: ha tehetjük, gyerek nélkül intézzük a bevásárlást. Ha erre nincs módunk és a gyermek a nehezen semlegesíthető kategóriába tartozik, érdemes már a vásárlás elején valamit a kezébe nyomni (szerencsés esetben egy kifli is megfelel erre a célra), ami leköti a figyelmét.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu