Négy keréken gurul a pénzeszsák

Azt hiszem, a nálunk honos és folyamatos hatósági „autósüldözésnek” legalább két oka is akad. Az egyik: miután a szabálytalankodó autónak rendszáma van, igen könnyű „zsákmány”, nem kell hozzá rafinált nyomozói taktika, hogy elkapják a fél kerékkel a járdán parkoló tettest. A másik ok: az autósokról összehasonlíthatatlanul könnyebb lehúzni a kerületi/városi kapitányságok havi betevőjéhez szükséges forintokat, mint mondjuk a bűnözőkről.

SzurkapiszkaSzijjártó Gabriella2009. 03. 18. szerda2009. 03. 18.
Négy keréken gurul a pénzeszsák

Azt hiszem, az állam tán legjobban tejelő fejőstehene ezért aztán az autós ember lett. Kezdődik a sor a jármű megvásárlásánál, ahol Európa egyik legmagasabb áraival találkozunk, hála a regisztrációs adónak. De ha megvettük a négykerekűt, jönnek a biztosítók, az önkormányzatok a súlyadóért, a garázsadóért, s az egyre pimaszabb parkolási pénzekért. Mind elképesztőbb árakkal rukkolnak elő a szervizek, s ki ne feledjük a 300 forint körüli benzinárat, amelyben 160-170 forint ugyancsak adó.
Hasonló lenyúlást tapasztalhat az is, aki a gépjárművel kapcsolatos dokumentumait intézi. A jogosítvány is ugyebár kétszer jár le: külön időpontban az okmány orvosi része, és egy másik időpontban maga az okmány. Hogy miért? Azért, mert így nem egyszer, hanem kétszer van módunk befizetni esetenként 5000 forintot a kasszába. Ugyanígy, a forgalmi is kétszer avul el: egyszer maga a forgalmi, egyszer meg a zöldkártyája, ennél jóval többért. És akkor még nem beszéltünk az átírásról, amelyhez eredetvizsgálat és ki tudja, mi minden szükségeltetik, természetesen nem ingyen. És legújabban: vidd magaddal a biztosító szerződését, ne csak a befizetett csekket, mert különben megbüntetnek, és ha lejár az orvosid, jobban jársz, ha nem ülsz autóba addig a három hétig, amíg a hatóság nagy kegyesen elkészíti az új jogosítványodat.
Ma már a gépjárművek felszerelését rögzítő, nevetséges KRESZ-szabályok sem szolgálnak másra, mint a pénzbehajtásra. Jómagam például egy olyan gépkocsit tulajdonolok, amelyen csak szervizben lehet a kiégett izzót kicserélni. És némi kárörvendéssel várom azt a rendőrt, amelyik megállít majd az izzókészletemet ellenőrizve, mert biz’ isten meg fogom kérni, hogy ugyan mutassa már meg, hogyan is kellene kicserélni. És akkor majd kiveszem a csomagtartóból az ez okból oda helyezett sámedlit, meg előveszek egy üveg sört, mert aznap már autót úgysem vezetek, legalábbis a derék járőr szolgálati ideje lejártáig biztosan nem… És az elsősegélynyújtó-készlet, amelyről legújabban kiderült, az is lejárhat. Le, bizony. Például az olló szavatossága, a légmentesen lezárt steril pólya szavatossága, a műanyag kesztyűé, amelynek elbomlási ideje amúgy 150 év…
Mindehhez annyit: aki eddig nem tudta, az mostanában éppenséggel már tapasztalhatja: a világ működését alapvetően két tevékenység tartja fenn. Az egyik az építőipar, a másik az autóipar. Tán megérdemelnénk némileg kevesebb csicskáztatást.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek