Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Évről-évre egyre növekszik a természeti katasztrófák száma. Elég csak a tavalyi BP olajfúró-torony esetére gondolni, mely hosszú évekre megpecsételte a Mexikói-öböl élővilágának sorsát. A múlt héten balesetet szenvedett Rena teherhajó pedig most Új-Zéland partjainál pusztít.
A teherhajó törzsén hatalmas rés tátong, a háborgó víz erejét viszont leginkább az összeroncsolódott acélkonténerek szemléltetik. A libériai zászló alatt hajózó Rena 1368 konténeréből 90 már a tengerbe csúszott, ezek közül jó néhány veszélyes anyagot tartalmaz. Emellett még 1700 tonna üzemanyag is a fedélzeten van, és veszélyzteti az elővilágot.
A konténeres szállítás fejlődése a 80-as évek elejétől meredeken ívelt felfelé. Míg 1980-ban a legnagyobb hajók is „csak” 2000 konténert tudtak szállítani, addig 2007-ben már 14 500 konténer is elfért egy ilyen hajón. A tervek szerint 2013-tól pedig kihajóznak a dán Maersk teherhajógyártó vállalat óriásai, melyek akár 18 ezer konténert is képesek lesznek magukba fogadni. A méretek megdöbbentőek: egy-egy ilyen szállítmány 400 méter hosszú, 59 méter széles és 73 (!) méter magas is lehet.
Nem csoda hát, hogy a konténerek elvesztése útközben nem egyedi eset: nagyobb viharok alatt tízesével csúszhatnak a vízbe, veszélyeztetve a navigáció biztonságát, a halászatot, nem is beszélve a nagy mennyiségű hulladékról és a tengeri élővilág roncsolásáról. A legnagyobbakhoz képest a Rena méretei szerénynek bizonyulnak, mégis a pusztítás mértéke egyelőre felmérhetetlen.
A Maritime New Zealand mentőcsapata folyamatosan dolgozik a károk enyhítésén, az alábbi videón például helikopterről leereszkedve közelíttették meg az elhagyott teherhajót, hogy megállapítsák, szükség van-e az olaj kiszivattyúzására a hajóból, mielőtt elnyeli a víz.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu