Nehezített gyorsulás az utakon

Hóban, esőben, jeges úton, ellenszélben, tűző napon, kánikulában. Budapest útjain naponta hatvanan tekernek le a kerékpárjukon 80-100 kilométert, hogy átlagosan 50 perc alatt eljuttassák a rájuk bízott küldeményt a címzetthez. Ők a Hajtás Pajtás kerékpáros futárszolgálat munkatársai.

Zöld FöldHardi Péter2013. 04. 09. kedd2013. 04. 09.

Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

 Nehezített gyorsulás az utakon Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

Az említett körülmények miatt nem csodálkozhatunk azon, hogy a Bosch cég éppen velük állapodott meg a kerékpárra szerelhető elektromotorjainak egy hónapig tartó tesztelésére.

Az említett motorokat ugyan már lassan két éve gyártják Miskolcon, ám eddig igazi megmérettetésnek nem voltak kitéve, ami nem csoda, hiszen ki teker annyit, mint az említett futárszolgálat? Ha azonban ezt a terhelést is kibírják – körülbelül kétezer kilométer a legkisebb kímélet nélkül –, akkor már igazán mindent…

Az első tapasztalatokról a Hajtás Pajtás munkatársát, Sinka Károlyt kérdeztük.

– Már az első hetet követően tapasztaltuk az elektromotorok előnyeit és hátrányait. A Budai-hegység meredek útjain szinte mosolyogva tekernek felfelé a munkatársaim. Nem beszélve a gyorsításról, amihez szintén rásegít az elektronika.

– És milyen hátrányokra kell gondolnunk?
– Az egyik éppen az előnyéből fakad. Az uniós szabvány szerint a motor addig segíthet, ameddig a bicaj nem éri el az óránkénti 27,2 kilométeres sebességet. Ha a futár gyorsabban akar haladni – márpedig mi, hacsak lehet, nem elégszünk meg ekkora sebességgel –, magának kell hajtania. És ez a dögnehéz motor miatt nem is olyan könnyű.

– Mekkora súlyról van szó?
– A motor megduplázza a kerékpár súlyát, ami így eléri a 21 kilót. Ebből fakad egyébként a másik hátránya is. Ha ügyes a kolléga, akkor egy töltéssel egy napig elvan. Ha azonban a motor akkumulátora valami miatt lemerülne, akkora pluszsúlyt kell hajtania, ami iszonyú nehézzé teszi a haladást.

– Ezek szerint a Hajtás Pajtásnál marad az embererő?
– Egyelőre ezt a hónapot vállaltuk. A motor ára egyébként is horror összegű, a csúcsmodell 980 ezer forint, de az olcsóbb is 600 ezer. Ha egyszer mégis úgy alakulna, hogy elektronizálunk, az módosíthatná a kollégák ivararányát, és több hölgyfutárunk tudná vállalni a megpróbáltatásokat…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek