A tanyavilág a családot, az összetartozást, a szeretetet jelenti Péter Géza és felesége, Borbála számára. Nyolc éve költöztek ki Szolnokról Tiszavárkonyra, ahol állatokat tartanak, növényeket nevelnek. Ám az átalakuló természetben való boldogulás áldozatokat kíván, de mindenekelőtt együttműködést, odaadást.
Kép: Guszti jámbor jószág, „lovast" is fölenged a hátára, Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
A porzó földút mellett az elszáradt kukoricák takarmánynak már nem alkalmasak. Velük szemben árpavetés húzódott, de kiritkult sorokban már csak a sárga szalmatarló mered az ég felé. Elhaladunk a Péter család tizenhét hektáros területe mellett, ahonnan az állatoknak a szénát gyűjtik, de idén az aszály miatt eddig csupán egyszer tudtak kaszálni. – Nem jó világ jár most errefelé a tanyavilágra – fűzi hozzá a szomorú látványhoz Géza, aki kiszáll a vékony por belepte kék autójából és kaput nyit.
Teheneik, Boriska, Szellő és Sárika kíváncsian meresztik szemüket ránk, vendégekre. Csillagnak hívják a pónit, s Guszti a becsületes neve a szamárnak, amely jámbor jószág, „lovast” is fölenged a hátára. Ő, illetve Lulu, az emu mentett állatok, hatból négy kutya úgyszintén – ez a tanya gazdasszonyának szívbéli küldetése. A malacok napközben a villanypásztor határolta réten vannak. Luidzsi, az itáliai kakas (fajtáját felismerni a tollazatáról és a sarkantyújáról) tyúkjai társaságában békésen kapirgál az árnyékot adó diófa alatt.
Vendéglátóink a fölöttünk magasodó ágakra mutatnak: – A levelek megégtek, és nem a vízhiány miatt, hiszen a fa közvetlenül a gyűrűskút mellett áll. Az UV-sugárzás ártott meg nekik, a fiatal gyümölcsfáink elszáradását is az okozta. A fűszerkert már letermett, most felújításra vár. A zöldségest elengedtük, mert ebben az aszályban nem tudunk elegendőt öntözni. A tanya mellett húzódik még másfél hektár bérelt legelő, és akarunk vásárolni hozzá fél hektár fás részt. Erdőkert kialakításában gondolkodunk, ahol egymást védve, óvva teremnek a növények. Sokat tanultunk a tanyai életről az itt töltött nyolc évünk alatt…
A Jászberényből származó férfi gyermekkora legszebb élményeit nagyszüleinél élte meg, tanyán. Mesél a disznóvágási emlékeiről, amikor a család jóízű beszélgetést folytatott a toros ebédnél, vagy hogy estefelé a sparhelt fényénél töltötték a hurkát. Nagyapja birkát is tartott – az állatszeretetét tőle örökölte. Felesége, aki élményekben hasonlóan gazdag fiatalkort töltött dédszüleinél vidéken, talán nála is jobban ragaszkodik a jószágokhoz. Annyira, hogy pár éve állatorvosi asszisztens és rehabilitációs kutyakiképző végzettséget szerzett. Gézát – aki hivatása szerint informatikus – inkább a nyugalom, békesség hívta a tanyára.
Az ezredfordulón találtak egymásra. A munkájuk miatt több évig Szolnokon éltek. De a városban nem lelték meg a maguk helyét, boldogságát. A családfő már egy ideje unszolta feleségét, hogy „ki kéne menni tanyára”. Erre Bori (kéri, hogy így szólítsuk) sokáig csak legyintett. Aztán rátalált egy Tiszavárkonyon lévő tanyára. Megnézték, beleszerettek, ideköltöztek.
– Nem a klasszikus tornácos ház a miénk, és padlólapon járunk, modern konyhában főzünk. Csak áram jön be vezetéken, vizet ásott kút ad nekünk és a jószágainknak, tartályos gázt használunk – avat be a mindennapi életkörülményekbe Bori. Megtudom, hogy már csak közös gyermekük, Gézu lakik velük. A férfi lányai, Lili-Anna és Virág-Hajnalka már a maguk útját járják.
– Kertészkedni kezdtünk és hoztunk pár kecskét – ragadja magához a szót a tanya gazdura. Drága feleségem igazán belevaló asszony: ellátja a tehén sebeit, ha az megsebzi magát, beinjekciózza a lovat, megkörmöli a kecskét, ért a húsfeldolgozáshoz is – tekint szeretetteljesen Borira, s szavaiból érződik, hogy tanyán boldogulni csak egymásra támaszkodva, együttműködve lehet.
– Fokozatosan gyarapodott az állatállomány, ami egyre több munkát adott a főállásunk mellett – folytatja a feleség. – Mindketten a Baptista Tevékeny Szeretet Missziónál dolgozunk. Máig mindennap hajnal négykor kelünk, fejünk, ellátjuk a jószágokat, és este ugyanezt tesszük. Gondoltunk arra, hogy húst és kecsketejet értékesítünk. Az előbbivel az a gond, hogy ha levágunk egy tehenet, a 400 kiló húsra, amit csak bolti árhoz igazítva lehetséges eladni, azonnal vagy előre kell vevőt találni. A legtöbben karajt, combot akarnak, és senki sem keresi a csülköt vagy a hasalját. A családunk étkezése, ha szüntelen a megmaradt hús kerülne az asztalra, egyoldalúvá válna. A kecskéket is csak magunknak tartjuk, fejjük.
– Ide tartozik, hogy mi nem gazdasági haszonállatként tekintünk a jószágainkra. Boriska, a fejőstehén ellát minket tejjel, amiből sajtot, túrót, vajat készítünk. Tisztességtelen lenne bántani őt. Eltart bennünket és mi gondoskodunk róla, életre szól ez a kapcsolat. A kedvenc tyúkjainkat sem fogjuk levágni. Amikor eljön az ideje, eltemetjük őket – mondják egyetértésben. Építenek majd walipinit (földbe vájt, részben föld alatti üvegházat, amelyet a nap mellett a talaj melegít) és erdőkertet alakítanak ki. Bíznak benne, hogy idővel nagyobb mennyiségű zöldséget és gyümölcsöt tudnak értékesíteni.
A tojást, sajtot vagy a maguk készítette bodzaszörpöt, birsalmalekvárt örömmel adják ismerőseiknek. A kezdetektől tagjai a Fenntartható Visszafejlődés tanyaközösségnek, ahol nemcsak erre az életmódra vonatkozó jótanácsokat kapnak, hanem szeretetteljes emberi kapcsolatokra, hasonlóan gondolkodó családokra, barátokra leltek. Osztoznak egymás örömeiben, támaszt adnak a nehézségekben.
– A tanya megtanít arra, hogy tiszta szívből szeressük egymást, a növényeinket, a jószágainkat, az életet. Nem akarunk elmenni nyaralni, mert a szabadságot megéljük mindennap. S télen, amikor cuppogó sárban vagy fagyban kell hajnalban és este ellátni az állatokat, ugyanúgy örömmel tesszük. Ez a mi otthonunk, a boldogságunk, itt körülölel a békesség bennünket…