Szomjasan életveszélyben

Kánikulában jobban vágyódunk egy nagy pohár hideg víz után, mint egy tányér ételre. Ha a szervezetünk szomjazik, az számos kellemetlen következménnyel járhat.

Család-otthonBalogh Mária2012. 08. 01. szerda2012. 08. 01.
Szomjasan életveszélyben

Az egészséges, átlagos súlyú felnőtt testének 70-75%-a víz, ez azonban az életkor előrehaladtával fokozatosan csökken. Míg a csecsemő szervezetének 80, addig az idős emberének már csupán 50%-át teszi ki az éltető folyadék. Agyunknak mintegy 78, vérünknek 85, szívünknek 77, izmainknak mintegy 70%-a víz. Rendkívüli szerepet játszik a vérkeringés működésében, a vérnyomás szabályozásában, de hat a vér összetételére is. Segíti a tápanya¬gok felszívódását, oxigént visz a sejtekhez, elszállítja a szén-dioxidot, s közben szabályozza a vér sav-bázis egyensúlyát. Szervezetünk méregtelenítésében, a salakanyag továbbításában is fontos szerepet tölt be. A tiszta víz tehát főbb szerveink működésének karmestere.

A szomjúságérzés, a kiszáradt száj jelzi, hogy sejtjeink már huzamosabb ideje folyadékhiánnyal küzdenek. A gyakori fejfájás, a koncentrációs zavar, a csökkent teljesítőképesség, a száraz, feszülő bőr, a székrekedés a szervezet dehidratáltságára figyelmeztet. Nem csak kánikulában, hanem a hűvösebb napokon is gondoskodnunk kell a megfelelő folyadékbevitelről. Legjobb, ha tiszta vizet iszunk, több adagban, egyenletesen elosztva a nap folyamán. (A rövid időn belül elfogyasztott nagy mennyiségű víz kimoshatja a szervezetből az ásványi anyagokat.) Egyes italok – például az alkohol, a cukor-, szénsav- és koffeintartalmú termékek – elvonják belőlünk az amúgy is kevés folyadékot.

A főétkezések előtt és után igyunk meg egy-egy nagy pohár (2,5-3 dl) tiszta vizet, s egy-egy pohárnyival közvetlenül felkelés után és lefekvés előtt is. Az evés előtt elfogyasztott víz eltelíti a gyomrot és gyorsítja az anyagcserét.

Hogy kinek mennyi vízre van szüksége, az életkortól, az évszaktól és a fizikai igénybevételtől is függ. Az átlagos aktivitású felnőtt napi folyadékszükséglete 2,5–3 liter, ami sportolás, kemény fizikai munka vagy nagy meleg esetén emelkedik, mivel többet izzadunk.