Nincs reggeli pehely nélkül?

Hovatovább elképzelhetetlen a reggeli gabonapehely nélkül – különösen a gyerekek körében. Nem is lenne baj, ha csupán alkalmi része lenne az első étkezésnek, csak hát sokszor ez maga a reggeli.

Család-otthonValló László2015. 12. 10. csütörtök2015. 12. 10.
Nincs reggeli pehely nélkül?

Aki így étkezik, az leginkább a változatosság ellen vét. Mert az egyoldalú táplálkozás eleve nem lehet egészséges; az igazi jó reggeli bőséges, változatos, és – legalább heti néhány alkalommal – tojást és húsféléket is tartalmaz. Reggeli italként pedig tej helyett olykor gyümölcslevet, teát is. Persze a bőséges, változatos reggelihez idő is kell, a gabonapelyhes tejet, kakaót rohanva is belapátolhatja a gyerek…

De más gond is akad a pelyhekkel, amint az a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal legutóbbi vizsgálatából kiderült. Nevezetesen, hogy gabonagolyó címen egyes gyártók egészségre ártalmas (uniós rendelettel tiltott) színezéket és adalékanyagokat etetnek meg velünk. A Rollo nevű, kakaós masszával bevont gabonagolyó esetében pedig arra derült fény, hogy annak veszélyes transzzsírtartalma 40 százalékos volt a megengedett 2 százalék helyett. Ezt azonnal kivonatták a forgalomból. A vizsgált 21 mintából a hivatal 19 esetben ért tetten szabálytalanságot és kezdeményezett hatósági eljárást a gyártóval szemben.

A pehellyé alakított gabonaszem jócskán veszít értékéből, de azért rostban, szénhidrátban, fehérjében viszonylag gazdag marad. A mesterségesen hozzáadott vitaminoknak (némelykor kalciumnak) köszönhetően pedig azokban is dús lesz. De tudni kell, hogy szervezetünk a különböző táplálékokban természetes formában jelen lévő vitaminokhoz jóval könnyebben és teljesebben jut hozzá, mint a mesterségesekhez.

A táplálkozástudósok elsősorban a natúr és fitnesz-gabonapelyheket ajánlják, mert sokkal kevesebb cukrot tartalmaznak, noha ezek sem laktatnak eléggé. A gyerekeknek szánt csokis és fahéjas pelyheket pedig egyszerűen édességnek tekintik az igen nagy cukortartalmuk miatt. Megjegyezve, hogy szervezetük a változatos étkezéssel is könnyen hozzájuthat a vitaminokhoz, a kalciumnak pedig változatlanul a tejtermékek a legfőbb forrásai.

Ezek is érdekelhetnek