Az alkotás szabadságára is tanít

A 9. Digitális Témahét keretében a különböző kategóriákban benyújtható pályázatokra április 28-ig van lehetőség. A programról dr. Főző Attila László, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány vezető digitális pedagógiai szakértője árult el részleteket.

Családi kör2024. 04. 17. szerda2024. 04. 17.

Kép: Dr. Főző Attila László, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány vezető digitális pedagógiai szakértője

dr. Főző Attila László, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány vezető digitális pedagógiai szakértője
Dr. Főző Attila László, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány vezető digitális pedagógiai szakértője

A Digitális Témahét egy határokon túlnyúló program, amelyet a Belügyminisztérium Köznevelési Államtitkársága megbízásából immár második éve az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szervez. A középpontban a digitális technológia hatékony alkalmazása áll a tanítás és a tanulás során, a projektmódszer alkalmazásával. Minden évben sok-sok új innovatív ötlet, digitális pedagógiai gyakorlat születik a részt vevő iskolákban és óvodákban.

Az idei témahét pályázati kiírása minden korábbinál több kategóriában kínál értékes nyereményeket több millió forint értékben a projektgazda és a szakmai támogató partnerek jóvoltából. A megvalósított projekteket bemutató néhány perces videókkal április 28-ig lehet pályázni több kategóriában.

A témahétnek minden évben vannak kiemelt témái. Számunkra fontos a digitális szegénység elleni küzdelem, így amióta a segélyszervezetünk a Digitális Témahét koordinátora, azóta a digitális esélyteremtés is szerepel a kiemelt témák között – mondta el dr. Főző Attila László. – Az Ökumenikus Segélyszervezet munkájának fókuszában minden területen az esélyteremtés áll. Régóta valljuk, hogy nincs esélyteremtés képzés és oktatás nélkül, mint ahogy azt is, hogy nincs sem képzés, sem oktatás digitalizáció nélkül. Így amikor létrejött az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány, zászlónkra tűztük a digitális írástudás fejlesztését, a digitális biztonságot és a digitális esélyteremtés témáját is, majd örömmel, tervekkel teli vállaltuk fel tavaly először a Digitális Témahét koordinációját is.

Dr. Főző Attila László, az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány vezető digitális pedagógiai szakértője. Forrás: ÖSSZ

Az volt a koncepció, hogy a digitalizáció világa rengeteg kihívást állít a pedagógusok és a diákok elé, s ezzel fontos lenne megküzdeni, a tanulók digitális írástudását fejleszteni, a digitális eszközöket megjelentetni az oktatásban. Mindezt annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen a tanítás, a tanulás, és hogy olyan készségeket is fejlesszenek, amelyek korábban nem álltak annyira az oktatás fókuszában, pedig a munkaerőpiacon nagyon fontosak. Idetartozik többek között a kommunikáció, az együttműködés, a kritikai gondolkodás és a problémamegoldás.

Ehhez a program indulásakor kidolgozott módszer az volt, hogy az iskolák digitális eszközökkel, számítógépekkel, mobilokkal támogatott pedagógiai projekteket bonyolítanak le. Ez azt jelenti, hogy legalább öt tanórán keresztül egy témával foglalkoznak, közösen alkotnak, elemeznek, kutatnak a tanulók a pedagógusok irányításával. Ez a program az együttműködésre, a közös munkára épülő projektmódszer alkalmazását ösztönzi.

A szakember hangsúlyozta: a régi módszer szerint – ami sajnos nagyon sok helyen jellemző még ma is – a tanár ír a táblára, a gyerekek írnak a füzetbe, ez azonban nemcsak elavult, de a hatékonysága is minimális, hiszen nem tudja fenntartani a gyerekek figyelmét. A Digitális Témahét az aktív tanulásra, az együttműködés és közös munka fejlesztésére és egyben az alkotás szabadságára ad lehetőséget. A pedagógiai projektek során akár videókat, plakátokat, rajzfilmeket, esetleg podcastokat készítenek a diákok, de meglehet, hogy programot írnak, megszerveznek egy kiállítást, egy divatbemutatót valamilyen digitális technológia vagy eszköz használatával, attól függően, éppen mi illik a tantárgyi témához.

Egy magyartanár például javasolhatja, hogy alkossanak digitális térképet Petőfi Sándor utazásairól vagy verseinek helyszíneiről, és ebből tartsanak egy bemutatót.

A Digitális Témahét pályázati lehetőségének keretében évente több millió forint értékű eszközt nyerhetnek az intézmények és a pedagógusok részben minisztériumi forrásból, részben pedig szponzorok támogatásával. Így az iskolák és óvodák értékes digitális eszközökhöz juthatnak hozzá, ha ügyesen pályáznak. Érdemes tájékozódni a Digitális Témahét weboldalán! A Youtube csatornájukon közel 300 videó van, és ezek közt megtalálhatók azok a videós segédanyagok, amelyek a leendő pályázóknak adnak jó tanácsokat.

 

Ezek is érdekelhetnek