
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Hetvenmillió éve élnek közöttünk. Munkájuk nélkülözhetetlen a fennmaradásunkhoz, hiszen kipusztulásukkal felborulna az ökoszisztéma, ami beláthatatlan következményekkel járna emberre és a Földre nézve egyaránt.
Kép: A természet virágzásától kezdve szorgosan gyűjtik az édes nektárt, Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Májusban tartják a méhek világnapját, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a szakemberek a világ méhpopulációjának fontosságára, és arra, hogy számuk évek óta csökken. Beporzókként elengedhetetlen szerepet játszanak a mezőgazdaságban és az élelmiszergyártásban, segítségükkel teremnek meg a zöldségek, a gyümölcsök, egyéb növények, és a mézet is nekik köszönhetjük. Ember és méh kapcsolata mélyen gyökerezik a történelemben, nem csoda, hogy a szorgos állatok a világ különböző nemzeteinek mítoszaiban és folklórjában is szerepelnek. Magukat a méheket gyakran varázslényeknek, míg mézüket isteni ajándéknak tekintették.
A szentek ikonográfiájában a méhek Szent Ambrushoz, a méhészek és a gyertyakészítők védőszentjéhez kapcsolódnak, akinek a legenda szerint csecsemőkorában egy méhraj szállt az arcára, amint a ház udvarán pihent. A rovarok rátelepedtek a bölcsőjére, a szemére, az orrára, szájára, teljesen befedték az apró testet. Ám a kisbabát egyetlen csípés sem érte, és mikor a raj elreppent, egy csepp méz maradt Ambrus ajkán. Akkor a helyiek azt jósolták, hogy a gyermekből felnőve nagy ember lesz, a méhek a bölcsesség és az ékesszólás ajándékát adták neki. Ambrusból később püspök és remek szónok vált, akit csak mézajkú prédikátorként emlegették.
Európában a méhészkedés és a méztermelés története szorosan összefonódik a népi kultúrával. A mesterség évszázadokon át generációról generációra szállt. Egyes legendák Szűz Mária könnyéből vagy szívéből, míg mások Krisztus véréből eredeztetik a méhek világra jövetelét, sok helyen a mai napig szentként kezelik őket, mint a túlvilág hírnökeit.
Az európai néphagyomány szerint, bár a méhek békés természetűek, ha nem vigyáz rájuk az ember, könnyen megsértődnek. Emiatt a gazdáknak különösen gondot kell fordítaniuk arra, hogy a rajt a háztartás részeként kezeljék, tájékoztassák a családi eseményekről, legyen az születés, házasság vagy haláleset. Ennek megfelelően egy méhész halálakor a kaptárak bejáratát fekete lepellel kell leteríteni, valamint a toron felszolgált lakomából, a süteményekből és borból is jár nekik. Ugyanez a szokás járja az örömhír érkezésekor is, és mivel a méhek rendkívül érzékenyek, ha nem értesítik őket a családi körülmények változásáról, akár el is hagyhatják a kaptárt és elköltözhetnek.
A szerbiai Homoljéban pedig különös legenda járja. E szerint egy özvegyasszony fiát a vízimalomba fojtotta az ördög. Miután a fiú estére se jött haza, a kétségbeesett anya a keresésére indult. Útközben egy ősz szakállú férfival találkozott, aki megígérte, hogy segít megtalálni a gyermekét. A Jóisten állta is szavát, elküldte angyalát a keresésére, ám az már későn érkezett, a fiút holtan találta. Erre Isten megígérte az özvegynek, hogy könnyeiből gondos méhek teremnek, mire hazaér, gyermekét pedig otthon találja épségben, jó egészségben. És így is lett.
Az egyiptomi hiedelemvilágban a méhek, amelyek az életet és a megújulást jelképezik, Ré napisten könnyeiből születtek, amikor azok az arcáról a sivatagi homokra hullottak. Bár nem ismert pontosan, hogy az ember mikor hagyott fel a vadméhek kifosztásával és kezdte el azokat háziasítani és gondozni, de a méhészet legkorábbi említése Egyiptomból, i. e. 2500-ból származik. Már ekkor megfigyelték, hogy az édes nedű nem csak tökéletes édesítőszer és kiváló alapanyag a halottak konzerválására, de antiszeptikus tulajdonságai miatt gyógyító hatása is van. Az egyiptomi Ebers-papirusz, amely gyógyászati recepteket tartalmaz, több mint háromszáz helyen említ olyan elegyeket, melyek mézzel készültek. Így például használták azt gyógyfüvekkel keverve sebekre, erősítőszerként gyomorpanaszokra, de akár hashajtóként is.
A méhekről szóló mesék egészen Ugandáig elértek, itt a bagandai nép legendája évszázadok óta Kinturól, a Föld első emberéről mesél, aki egyedül, társ nélkül élt hosszú éveken át, csupán hűséges tehene osztotta meg vele a birtokot. Egy nap Kintu Gguluhoz, a mennyben élő istenhez fordult, arra kérte, hadd vegye nőül leányát, Nambit. A ravasz isten, hogy az ember állhatatosságát és ügyességét tesztelje, öt próba elé állította Kintut. Az utolsó próbaként nehéz feladatot kapott, ki kellett választania egy tehéncsordából azt a szent állatot, amely Ggulu sajátja volt. Nambi sietett Kintu segítségére, méhhé változott, hogy leendő hitvese fülébe duruzsolja, az a jószág tartozik apjához, amelynek ő a szarvára repül.
Dél- és Délkelet-Ázsia számos részén ünnepelik a buddhista Madhu Purnimát, vagyis a Méz Telihold Fesztiválját, amelyet a 10. holdhónap teliholdján tartanak. A legenda szerint a Parileyya erdőben való visszavonulása során egy majom lépes mézet hozott Buddhának, míg egy elefánt gyümölccsel akarta meglepni a nagy bölcselőt. Amikor Buddha a majomtól vette át az ajándékot, az annyira megörült a dicsőségnek, hogy a telihold fényében ujjongva, fáról fára ugrált, ám elvétette az egyik ágat, és halálra zúzta magát esés közben. Buddhának adott nagylelkű ajándéka miatt azonban a majom kegyet érdemelt, és azonnal újjászületett. A fesztiválon minden buddhista résztvevő mézet és gyümölcsöt visz a szentélyekbe és kolostorokba felajánlásképpen.
A fenti legendák mellett a méhekhez még egy különleges hiedelem társul: a szellemi birodalommal állnak kapcsolatban, a lélek szimbólumai, vagyis lélekhordozók. A világ számos részén felbukkanó hit valószínűleg abból fakad, ahogyan a méhek a fizikai világ, vagyis a zárt kaptár és a természeti, vagyis az illatos mezők és virágok között mozognak. Előbbi a Földön leélt életünket, míg az utóbbi a halál utáni mennyországot szimbolizálja.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu