Írja ki magából a stresszt!

Ha stresszes helyzet előtt kiírjuk magunkból a félelmeinket, jelentősen javulhat a teljesítményünk – állítja egy új amerikai tanulmány.

Élet-egészségKovács Réka2011. 01. 21. péntek2011. 01. 21.
Írja ki magából a stresszt!

Úgy tűnik, aggodalmaink papírra vetése kitisztítja a gondolatainkat és lehetővé teszi, hogy teljes mértékben a feladatra koncentráljunk. Kutatók szerint ez a módszer igen hatékony, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy az ezt a technikát alkalmazó diákok érdemjegyei mintegy 20 százalékkal javultak.

Sian Beilock, a Chicago Egyetem professzora szerint az aggodalmak és a következményektől való félelmek rengeteg energiát emésztenek fel, melyeket ha kiírnánk magunkból, felszabadulnánk és ezáltal jobban figyelnénk az adott feladat minél sikeresebb megoldására.

A memória és az emlékezés a nagyagyi féltekék kérgi részéhez kötött, ami elősegíti, hogy az adott információkat megjegyezzük. Ugyanakkor ez a rész a félelmekre is reagál, így leterheli az agyat.

Ennek bizonyítására diákokkal tesztet végeztettek, akiknek matematikai feladatsort kellett megoldaniuk. Az első esetben csak annyit mondtak nekik, hogy tegyenek meg minden tőlük telhetőt a siker érdekében. A másodiknál viszont hozzátették, hogy a legjobban teljesítő diákok pénzjutalomban részesülnek, a többiek pedig a csapatmunkához hozzáadott értékük szerint részesülnek majd a díjazásban.

A diákok fele ez után kapott 10 percet arra, hogy leírja a félelmeit és aggodalmait a feladattal kapcsolatban, míg a másik felüknek ez idő alatt csendben várakozniuk kellett. Az író csapat teljesítménye jóval meghaladta a kontroll csapatét: mintegy 5 százalékkal jobban teljesítettek, mint az első teszten. Ezzel szemben a kontroll csapat teljesítménye 12 százalékkal romlott az első teszthez képest.

A félelmek kiírása magunkból 10 perccel az adott vizsga előtt hozzásegítheti a diákokat, hogy túllépjenek aggodalmaikon és jobban teljesítsenek. Ezt alátámasztja a Californa Egyetem egy korábbi kutatása is, amikor azt találták, hogy az érzések leírása segíthet az egyénnek, hogy megnyugodjon, s az agyban visszaálljon az egyensúly.

Ezek is érdekelhetnek