Piál az ifjúság

A bulizó fiatalok gyakran néznek a pohár fenekére, és olykor a teljes önkívületig isszák magukat. Egy alkoholgyártó cég most fesztiválszervezőkkel és szakértőkkel karöltve kampányt indít a mértékletesebb alkoholfogyasztásért.

ÉletstílusSzabad Föld Online2009. 07. 29. szerda2009. 07. 29.
Piál az ifjúság

A fesztiválozó fiatalok negyede hetente 3-4, vagy még több alkalommal fogyaszt alkoholt, és csupán 4,4 százalékuk teljesen önmegtartóztató – derül ki a tavalyi Sziget fesztiválon végzett kutatásból. A bulizók 63 százaléka azt is bevallotta, hogy előfordult már, hogy holt részegre itta magát. A fiúk gyakrabban néznek a pohár fenekére, és gyakrabban esik meg velük, hogy a sárga földig leisszák magukat. Ennek ellenére a Sziget fesztiválon részt vevő fiatalok nem tekintik központi problémának az italozást. Csupán 5 százalékuk aggódik a túlzott alkoholfogyasztás miatt, ezzel szemben a munkanélküliséget, drogfogyasztást, az unalmat, az etnikai konfliktusokat, a pénztelenséget és a bűnözést jóval súlyosabb problémának vélik.

Szakértők szerint a fiatalok mértéktelen alkoholfogyasztásában a társadalmi változások is szerepet játszanak. A szocializációban csökken a család és az iskola szerepe, növekszik a média és a fogyasztói ipar befolyása. Ezzel együtt felértékelődik a kortárs csoportok hatása, előtérbe kerülnek a fogyasztói kultúrák mintái.

A fiatalok aktívabb szerepet vállalnak az anyagi javak előteremtésében, a tanulás, a továbbtanulás a szülők mellett a fiatalokra is egyre nehezebb terhet ró. A munkaerőpiac átalakulásával megszűnt a munkába állás biztonságos útja. Ma már nemigen van nyolcórás munka, növekednek az elvárások, a munka egyre inkább rátelepszik a magánéletre. A családalapítás és a gyermekvállalás pedig együtt jár a munkahely elvesztésének kockázatával. A korai önállósodás, a kihívások, a növekvő kockázatok, a fokozódó verseny és teljesítménykényszer növelik a fiatalok veszélyeztetettségét, s egyre markánsabban jelentkeznek védekezési mechanizmusként a különböző feszültségoldó technikák: a dohányzás, az alkohol- és a drogfogyasztás.

A siralmas alkoholfogyasztási szokások láttán egy sörgyártó cég, szociológusokkal és az óbudai fesztivál szervezőivel közösen kampányt indít annak érdekében, hogy az alkoholproblémák kialakulásának szempontjából legkritikusabbnak tekinthető fiatal felnőtt korosztály figyelmét felhívják a mértéktelen és felelőtlen alkoholfogyasztás veszélyeire. A program keretében elindított weboldalon a fiatalok megtalálhatják az alkoholfogyasztással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, de azt is tesztelhetik, mennyire befolyásolhatóak, illetve mennyire merik felvállalni sajtá döntéseiket.

Ezek is érdekelhetnek